I made this widget at MyFlashFetish.com.

Thursday, January 20, 2011

Ku Menangis

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh...

Oh, sungguh lame xupdate blog...dh bersawang dh...biase la skang ni tgh bz skang (perasan sibuk)...masuk lab hari2 xingat dunia...harini je rase nak cuti jap... Berdasarkan tajuk entry kali ni, aku bkn nk nyanyi lagu Rossa walaupon setiap minggu mesti berkumandang lagu ni kt blok....tp aku nk kongsi cite sket la ape yg berlaku di kolej kediaman aku ni yg menyebabkan aku tersentuh hati...


Dikesibukan yg perasan sibuk di lab tu...time duduk sorg2 ditemani laptop member yg kuar g mkn...aku pon bukak la youtube lagu Maher Zain yg skang ni jd lagu faveret aku...tanpa disedari bila aku menghayati je lirik lagu ni...aku mengalirkan airmata...huhu...tersedu sedan dibuatnye...nasib baek xde org nmpk, kalo x jatuh ke'macho'an aku ni...haha....perasan macho...lirik yg aku tacink tu berbunyi:

" Is HE Satisfied, Is ALLAH Satisfied, Is ALLAH Satisfied, Is ALLAH Satisfied "

Sbnrnnye time aku dgr lagu ni aku merenung ape yg berlaku skang ni...umat Islam dah jauh sangat dari agama...kawan2ku bile nk buat sesuatu dah lupe nk berlandaskan syariat Islam...kawan2ku lebih mengutamakan keduniaan dr mengejar akhirat...kawan2ku lebih mementingkan keseronokan dunia dr byk menangis....pernah x mereka terfikir ape yg mereka buat tu semua dilihat oleh ALLAH? Adekah ALLAH berpuas hati dgn perbuatan mereka?

Pernah jugak aku menasihatkan sahabatku, walaupon ade program atau meeting atau hal2 keduniaan, jgn lupekan solat, jgn lupekan agama...tp ape yg aku dpt? mereka kate "alamak, xsedar la dh masuk waktu solat time tu", ape mereka kate lg "xpe la, meeting ni penting, byk lg xbuat ape2, dh xbleh nk tangguh lg", dan ape yg mereka kate lg "program ni benda baek, lambatkan solat sket xpe la"...Subhanallah...aku bkn nk ckp aku ni perfect...tp ingat la sahabat2ku...tiada ape yg lebih penting melainkan solat...bile aku terkenang kembali peristiwa ni sambil ditemani lagu Awaken-Maher Zain tu...aku menangis... 

Jika Rasulullah s.a.w. masih hidup di zaman ni, aku xtau la... mesti baginda menangis lebih dr aku... pernah aku rase patah semangat dh nk beri nasihat kt sahabat2ku ni...tp bile mane aku mengenangkan penderitaan yg dialami Rasulullah s.a.w. lebih dr ape yg aku terima, tp baginda masih meneruskan perjuangan...aku kembali bersemangat...biar la mereka xnk dgr atau xnk buat ape yg aku nasihatkan....sekurang2nya aku dah menasihatkan mereka...terpulang kpd sahabat2ku ni nk menyampaikan pd org laen atau x...aku cume berdoa semoga perkara yg baek ni dpt disampaikan...sebelum azab ALLAH datang menimpa kite semua...


Tp sebenarnye bg aku azab ALLAH tu dh lame diturunkan...cume kite xsedar je... Sedar x rakan2 dan sahabat2ku sekalian...adekah segala yg dirancangkan oleh anda berjalan dgn lancar? adekah ape yg anda minta semuanya dpt? adekah kerja2 yg anda lakukan siap tepat pd waktunya? adekah kerja2 yg anda lakukan semakin mudah dan semakin berkurangan? Fikir2kan la...ALLAH sdg menguji kite...atas ape yg telah kite lakukan kepadaNYA...kerana kite semua xmenjaga hubungan dgn ALLAH....

Oleh sbb kite xluangkan masa utk ALLAH...Dia telah sempitkan waktu kite... oleh sbb kite melengahkan masa bertemu ALLAH... Dia xpermudahkan kerja2 kite, bahkan kerja2 yg dibuat seakan2 x pernah siap, malah bertambah sukar...dan skrang kite sepatutnya berfikir "Adakah ALLAH berpuas hati (Is ALLAH satisfied)" dgn ape yg telah kite lakukan? .

Ingatlah saudara2ku...hidup kite xlama...SEMBAHYANG 5 WAKTU itu harus diutamakan lebih dari ape2 hal yg lain berkaitan keduniaan...sesungguhnya Malaikat Izrail melawat kite 70 kali sehari....ni bermakna setiap ~21 minit malaikat maut menjenguk ape yg kite tgh buat...bile mane telah sampai seru utk mencabut nyawa kite...cube kite renungkan dimanakah kite ketika itu... adekah kite sdg tidur ketika org lain sdg solat? adekah kite berada dlm meeting?  adekah kite telah menunaikan solat? adekah kite telah menasihatkan org lain utk mementingkan solat?  adekah kite tgh membaca blog? Renung2kan..

Sesungguhnya yg baik itu dtg dari ALLAH s.w.t. dan yg buruk itu telah disandarkan atas kelemahan dan kejahilan saya...Wallahualam~

p/s: Aku bukan lah Superman...Aku juga bisa nangis...

2 comments: