I made this widget at MyFlashFetish.com.

Saturday, May 14, 2011

Bukan Semudah Yang Korang Fikirkan

(entry kali ni utk menjawab beberapa soalan yg slalu aku dpt pasal MASTER dan nasihat kepada orang2 yg nak sambung MASTER...lepas baca korang pikirla sendiri)


Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh..


Janganlah menyangka suami isteri yang tiada anak itu banyak duit kerana rawatan kesuburan itu mahal harganya.
- Hamka Keretamayat


Jika ada kawan2 yang dah lama kawen tp tak dapat anak, jgn tanya soalan yg menyakitkan hati mereka seperti, "Bila nak dapat anak?" atau "Kenapa tak mendapatkan rawatan?" atau "Siapa yg mandul?" dan lain2 kerana rezeki itu Allah s.w.t. yg tentukan, berdoalah utk kebaikan mereka dan semua umat Islam.


Pernyataan di atas telah menarik minat aku utk menulis entry kali ni. Mungkin korang rase mcm ape kaitannye pernyataan diatas dengan aku buat master. Kalo nak tau, harap korang bleh baca sampai ke habes. Lepas bace nak tinggalkan komen silakan. Nak bertanya lg bagus, InsyaAllah aku cuba tolong jawabkan.




Sebenarnya sejak aku sambung master ni banyak soalan yang aku dapat. Antaranya adelah:
1. Ko buat Master kt fakulti mana? (Jawapan: Fakulti Pengajian Alam Sekitar)
2. Ko buat projek pasal ape? (Jawapan: Kaji Pencemaran Air Sungai)
3. Buat Master kena jd demo heh? (Jawapan: Bergantung pada Supervisor suruh jadi demo ke tak)


Soalan2 mcm ni aku masih boleh terima lg, tp ade beberapa soalan yg aku rase berat nak jawab. Antaranya:
1. Ko skang dah semester bape? Bile ko nak abes Master ni?
2. Aku tgk ko rilex je, ko tak masuk lab ke?
3. Ko dah bleh grad la heh tahun depan?
(Jawapan: Speechless - tolong jangan tanya lagi)


Aku paham, mungkin korang tanye sebab mungkin korang nak tau, atau caring sebab aku lama sgt kt sini (caring ke?) atau ade jgk yang sengaja nak mengejek aku (tp xpe aku jdkan itu sbg kata semangat). Aku rase lebih baik korang baca balek pernyataan kt atas td, "Rezeki itu Allah s.w.t. yg tentukan, berdoalah utk kebaikan mereka dan semua umat Islam." Aku harap korang pon buat mcm tu gak utk aku.


Mungkin ade beberapa orang yang tak paham situasi nak buat Master. Baiklah aku akan terangkan sket berdasarkan pengalaman aku sendiri. Maka, sesape yang lepas ni masih nak bertanya, lepas ni boleh fikirkan perasaan orang yg dah lama buat master ni. Sebenarnya kami sgt sensitif bila ditanya soalan tentang progress atau perkembangan master kami. Maka diam2 je la, kalo kitorg ni nak cite baru la korang tanya lebih...terima kasih.


Kepada yang nak sambung buat master gak, ni ade beberapa nasihat utk korang. Yg tak sambung master skalipon boleh amek tau masalah2 yg pelajar postgraduate hadapi, makanya lepas ni korang lebih paham dan tak tanya soalan yang mungkin boleh menyakitkan hati sesapa sahaja samada yang masih hidup atau yang meninggal dunia (perasan bagus).


1. Check latar belakang Supervisor
Maksud check latar belakang bkn bermaksud suruh tgk die umur bape, anak brape ke. Yg aku maksudkan adelah ambil tau pasal Supervisor yg bakal korang nak amek tu expert dlm bidang ape? Projek ape yang die tgh buat skang? Adekah Geran Projek masih banyak? Tahun bile Geran Projek tu luput? Soalan2 ni sbnrnye korang tak patut tanye direct kt die, tp kalo brani tanye je la. Yg penting korang kena tau, tanye la student master die ke, RA die ke atau PA die ke.


Jangan nanti bile dah buat master dgn die, baru tau yg Supervisor tu bkn expert bidang yg korang nak buat, atau baru tau geran projek dah nak abes atau tarikh luput geran lg sebulan je. Hah, tegagap korang bile dah jd mcm ni. Makanya nasihat aku, check segalanya pasal supervisor yg korang nak amek tu, jangan tersilap langkah (mcm aku...huhu)


2. Pastikan semua kemudahan makmal mencukupi, boleh digunakan dan tak ramai org yg gunakan
Benda ni paling penting sbb ianya berkaitan dgn labwork yg bakal korang buat. Sbnrnye ni berkaitan dgn Geran Projek jgk. Sebelum korg betul2 nak confirmkan utk buat master dgn supervisor ni, lawat la lab2 die dan student die dulu. Tanya2 sket kalo ade masalah yg berlaku. Contoh masalah adelah chemical tak cukup/tak ada, atau alat utk analyse data rosak, atau alatan makmal terpaksa kena beratur sebab student ramai sgt.


Ni jgk berlaku pada aku, makanya aku nak nasihat awal2. Tolong la jgn berlagak korang nak sambung master tp taknak jumpe student2 lama bakal supervisor korang tu, diorg lebih berpengalaman. Tanye mereka soalan2 yg aku dah tulis kt atas td. Kalo diorg cakap semua ok, baru la korang rase confident utk buat master dgn supervisor ni, mungkin dlm masa setahun pon korang dah boleh siap master. Tp kalo ade kekurangan, mmm, mungkin korang akan mengalami masalah sket sama mcm aku...3-5 tahun abes la kot.


3. Lebih 'hangat' daripada biasa
Haha...mcm hot.fm plak. Hangat yg dimaksudkan ade la korang kena lebih energetik, lebih kuat semangat, lebih usaha, lebih rajin, lebih segala2nya. Ni kerana korang bkn lg level degree yg sentiasa diberi je. Bile dah smbg Master atau Phd, Supervisor akan beri guide atau tunjuk ajar je, semuanya akan dilakukan sendiri. Tp kalo tak tau jgn la tak tanye plak, cumenya jgn slalu bertanya. Kite kena cuba usaha dulu utk mendapatkan jawapan utk setiap persoalan. Kalo betul2 tak dpt baru la jumpe Supervisor korg tu.


Pastu plak, buat master mmg senang sbb korang hanya perlu fokus pada research yg korang buat je (senang ke?). Korang hanya perlu hadir ke kelas yg hanya 9jam kredit sepanjang pengajian (3 kelas je). Jd ape je lg kan yg korang nak fokuskan selain projek korang je. Makanya rajin2 la utk buat labwork, masuk lab siang malam pon takpe. Kalo korang rajin InsyaAllah korang akan siap lebih awal.


Sebenarnye itu hanya persediaan sebelum korang nak sambung blaja, tak kire dalam bidang Master atau Phd. Skang aku nak cite plak ape yg bakal berlaku setelah korang dah dapat data, dan tengah tulis thesis.


1. Paper/Journal
Korang perlu menghantar SATU paper/journal (utk level master) atau publish DUA paper/journal (utk level Phd) kepada laman2 web yg slalu korang baca journal tu, cthnya: scopus, marine science and technology, elsevier dan byk lg la. Nanti korg bleh tanya student atau supervisor korg nanti. Dan utk menghantar journal ni bkn mudah, utk level master mungkin senang sbb kena hantar je tp utk level Phd agak susah sbb korang kena publish, kalo byk kesalahan dlm journal kemungkinan paper anda akan ditolak. Makanya kalo terdapat sebarang kesilapan dlm paper tu, korang kena la betulkan smpila betul2 diorang nak terima, tak kesah la korg level master ataupon Phd.


2. Thesis
Lepas korg dah hantar journal, baru la korang bleh hantar thesis plak kepada Sekolah Pengajian Siswazah (GSO) utk diberikan kepada Panel2 yg telah dipilih oleh Supervisor kite sendiri. Selagi korg tak hantar journal, korang tak boleh lg hantar thesis, sbb ini merupakan syarat utama utk hantar thesis. Tapi bukan semudah tu. Selepas korang dah hantar surat kpd GSO yang mengatakan korang dah hantar paper/journal, korg kena tunggu sampai GSO memberi maklum balas tentang pemilihan panel2. Kadang2 ade gak panel yg ditolak disebabkan diorg bkn bidang projek kite. Makanya kena la tunggu smpi GSO beri maklum balas. Lepas tu baru la korang bleh hantar thesis.


3. Viva (Presentation Final)
Lepas korang hantar thesis, panel akan diberi masa lebih kurang 3 bulan (tu pon kire awal) utk menyemak thesis kite. Lepas diorg dah semak, kita akan buat presentation mengenai projek kite (ala mcm presentation yg slalu kite buat dlm kelas tu, lebih kurang je cuma debaran tu laen sket la). Masa tu panel akan bertanya la pasal projek kite dan seharusnya kite dpt menjawab dgn confidentnya. Habes je viva panel akan beri kite semula thesis yg diorg dah semak, mesti ade kesalahan punye dan kite kena betulkan. Tp kalo viva kite teruk sgt, kemungkinan kite kena ulang semula viva.


Lepas dah betulkan thesis, kite hantar ke GSO dan kite sudah bergelar pelajar lepasan siswazah. Kite hanya tunggu konvo je, best kan bile semuanya selesai. Tp korang kena tau, semua benda ni berlaku paling cepat pon 6 bulan. kalo terlepas waktu konvo kena la tunggu setahun lg. Jd jangan la bertanya kepada pelajar master atau Phd ni bile nak abes, sbb kadang2 bukan masalah diorg malas ke, tp masalah2 laen...mcm ni la.



Janganlah menyangka buat master itu senang hanya kerana nampak aku rileks je kerana kerosakan mesin dan kekurangan bahan kimia membuatkan aku perlu lebih rileks menghadapinya.
- Cenderawasih Putih


Kepada semua, rasenye korang dah tau serba sedikit perjalanan nak buat master ni, bukan semudah yang korang fikirkan. Jd harap lepas2 ni jangan la tanye soalan yang bukan2. Kepada yang dah tau, korang sampai2kanlah pada yang tak tau, mungkin sbb diorg tak bace blog aku kot. Kepada yg bakal sambung master, korang jangan down plak lepas baca blog aku ni, kuatkankan semangat. InsyaAllah korang semua mampu melakukannya. Berusahalah...


"Dan barangsiapa bertawakal kepada Allah, nescaya Allah akan mencukupkan (keperluan)nya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan (yang dikehendaki)-Nya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu." (Ath-Thalaq: 3)


Semua yang baik datangnya dari ALLAH s.w.t. dan yang buruk itu telah disandarkan atas kelemahan diri saya sendiri. Wallahualam..


p/s: setiap universiti ade cara tersendiri untuk pengajian lepasan siswazah...korang kena cari sendiri la heh kalo nak sambung kt universiti laen, kalo kt UPM bleh tanya aku...

2 comments:

  1. oh..ohhhhhhhh menakutkan....

    ReplyDelete
  2. salam... sy nk tanya pasal research proposal... kalo kita tak tau nk wat tajuk apa cmna ye? kena call sv dulu ka? thanks~~

    ReplyDelete