I made this widget at MyFlashFetish.com.

Sunday, May 22, 2011

Nur Kasih The Movie 3D

(masa semakin singkat...masih banyak yang belum kuceritakan...kisah Adam, Nur dan Aidil... kisah percintaan, pengorbanan, perpisahan dan perjalanan pulang ke jalan yang diredhai-Nya)


Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh...


Memandangkan ramai yg bercerita apa yg berlaku di sepanjang 2 minggu berpraktikal, aku pon nak cite jgk ape yg aku buat...hehe. Ade la yg bercerita die buat keje lab, pg fieldwork, maen2 dgn chemical, jumpe mcm2 binatang...seronok nye korang. Aku pulak biase2 je, tmpt praktikal aku kt Mines, labwork pon biase2 je, tgk wayang, makan2, shopping... (jeles tak? hehe)


Sebenarnye nak cite pasal movie yang baru aku tgk Khamis lepas, NUR KASIH THE MOVIE. Hanya di pawagam katanya. Aku yg kebosanan pon ditemani seorang kawan pon pg la Mines, tgk tayangan kedua hari pertama, pukul 1.15pm setelah terlepas tayangan pukul 11.45am. Kire ok la kan dpt tgk hari pertama, tak ramai org pon mungkin sbb hari bekerja.


Bg aku movie ni semua orang patut tengok, sbb ade banyak unsur2 pengajaran dlm cite ni. Aku pelik bile ade orang tulis dalam status facebook, twitter atau dalam blog diorg cakap cite 'Lanun dari Karabian' best la, cite 'Hantu Kak Temah Balik Kampung' kelakar la, atau cite 'Cepat dan Garang 3D' menarik la. Tp kalo takde pengajaran ape yg menariknya? Kalo boleh biarlah kita cadangkan kt orang ramai utk tgk cite2 yg mengandungi banyak unsur2 nasihat dan pengajaran... contohnya cite ni la.
Antara barisan pelakon Nur Kasih the Movie
Aku cube cite sket la babak2 pengajaran yg ade dalam cite ni. Antara pengajaran2 yg aku dapat adelah:
1. Bersabar dan redha dengan ketentuan Allah s.w.t. (Qada' dan Qadar)
Banyak dugaan yg berlaku dlm cite ni, cthnya Aidil kematian isteri, Nur Amina kehilangan anak pertamanya, Adam mengalami masalah jantung, dan mcm2 lg la dugaan dan cabaran yg mereka terpaksa hadapi dlm movie ni (cite semua nanti korg tak tgk plak). Ape yg aku nak ckp adelah kite hendaklah sabar dan tabah menghadapi dugaan, jgn menyalahkan takdir yg telah ditentukan Allah kerana semuanya telah diaturkan oleh-Nya dan ada hikmah disebaliknya.


Tiada suatu bencana pun yang menimpa di bumi dan (tidak pula) pada dirimu sendiri melainkan telah tertulis dalam kitab (Luh Mahfuzh) sebelum Kami menciptakannya. Sesungguhnya yang demikian itu adalah mudah bagi Allah. (Kami jelaskan yang demikian itu) supaya kamu jangan berdukacita terhadap apa yang luput dari kamu, dan supaya kamu jangan terlalu gembira terhadap apa yang diberikan-Nya kepadamu. Dan Allah tidak menyukai setiap orang yang sombong lagi membanggakan diri." 
(Surah Al-Hadid: 22-23)

Rasullullah bersabda :

“Sungguh mengagumkan urusan orang yang beriman, kerana seluruh urusannya merupakan kebaikan baginya. Jika ia mendapatkan kesenangan ia bersyukur, maka syukur itu adalah kebaikan baginya. Dan ketika ia ditimpa kesulitan, ia bersabar. Maka sabar itu merupakan kebaikan baginya. Hal seperti ini tidak akan didapati pada seseorang kecuali orang-orang yang beriman.”



2. Pengorbanan
Ade satu kelas agama yg diajar oleh Adam kpd budak2 bermasalah. Dlm movie ni die hanya tunjuk Adam mengajar erti pengorbanan. Pengorbanan adelah memberikan sesuatu yg kita sayang kpd org lain, tak kira besar atau kecil pemberian tu. Apa ganjaran yg kita dpt adalah setimpal dgn apa yg kite beri, kalo beri sket ganjarannya sket la. Ape yg budak2 ni korbankan... hah itu kena tgk sendiri... hehe


3. Jangan cepat putus asa
Seperti yg aku tulis kt atas, byk dugaan yg dihadapi oleh Aidil, Adam dan Nur. Mula2 nmpk jgk la ade yg berputus asa, tp bila dinasihatkan barulah semangat mereka kembali utk meneruskan kehidupan. Cthnya ade scene Nur mencari Adam yg hilang, Nur tak cepat putus asa malah masih mencari sampai jumpa walaupon die sdg berbadan dua. Nape Adam bleh hilang?... Hah itu yg kite tak tau.. hehe


“Hai hamba-hamba-Ku yang melampaui batas terhadap diri mereka sendiri, janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya, Allah mengampuni dosa-dosa semuanya. Sesungguhnya, Dialah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” 
(Surah Az-Zumar: 53)


4. Matlamat tidak menghalalkan cara
Ketika Adam sedang sakit, Nur yg terpaksa menyara keluarga dan membiayai kos perubatan Adam. Nur ade menerima tawaran menjadi arkitek utk membina sebuah Kelab Malam. Walaupon ketika itu Nur sgt terdesak utk mendapatkan duit tp die tolak tawaran tersebut. Ni yg dinamakan matlamat tidak menghalalkan cara. Walaupon niat kita baik utk dpt duit membiayai perbelanjaan perubatan tp kalo dari hasil yg haram iaitu hasil dr kelab dimana org2 di dalamnya minum arak, menari2 dan maksiat, kita kena tolak.


5. Menepati janji
Ketika Adam sdg sakit, Adam telah meminta abangnya, Aidil utk berjanji mengenai Nur. Dan sampai ke akhir cerita, Aidil tetap berpegang dgn janji tersebut. Apekah janji Aidil kepada Adam mengenai Nur? Kena tgk cite ni sampai habes la sbb kt ending cite ni Aidil ade cakap kt Nur apa yg dia janjikan pada Adam... hehe


Anak sape plak ni...jeng jeng jeng
Rasenye tu je pengajaran yg aku ingat dalam cerita ni, mungkin ada banyak lg korang bleh dapat tp kena tengok sendiri la heh. Nasihat aku, kepada perempuan yg nak menonton, mungkin korang kena bawak tisu byk2 kot, mmm...lelaki kalo nak bawak bleh je rasenya. Sape yg tak tersentuh tengok movie ni, ade sesuatu masalah yg ada dlm hati korang.


Tahniah kepada pengarah Kabir Bhatia yg berjaya membuat satu filem yg bukan sahaja menarik jalan cerita dan cinematografinya, malah penuh dgn unsur nasihat dan pengajaran yg boleh kita ambil sebagai teladan. Walaupon ade la visual effect yg masih bleh diperbaiki lg, tp jgn la kite ambil kisah yg tu, ambil kisah pengajaran yg cube mereka sampaikan.


Sesungguhnya yang baik itu datangnya dari ALLAH s.w.t. dan yang buruk itu telah disandarkan atas kelemahan diri saya sendiri. Wallahualam...


p/s: kena mintak bayaran dr pengarah ni sbb promote cite ni...hehe

3 comments:

  1. ok
    aku xperlu tgok lg cite ni
    smua dh dcerita
    hahaha
    nice one

    ReplyDelete
  2. oit mane ade aku cite semua...
    bukan aku byk menimbulkan persoalan ke..
    huhu

    ReplyDelete
  3. seronok sungguh praktikal beliau.

    ReplyDelete