I made this widget at MyFlashFetish.com.

Thursday, July 7, 2011

Himpunan Kuning

(aku sekadar menyatakan pendapat sahaja... tidak mencadangkan, menggalakkan mahupun menyebelahi mana2 pihak... renung2kan dan selamat beramal)

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh...

Akhirnya terjawab sudah segala tanda tanye aku selama ni. Adekah dibolehkan untuk kita berhimpun di jalanan mahupun di stadium untuk menyatakan suara rakyat? Jawapan utk persoalan ni telah aku dpt dr blog Imam Muda Asyraf. Beliau merupakan salah seorang ahli (asatizah) yg turut berkumpul bersama2 beberapa tokoh agama yg laen utk membincangkan persoalan ini.


Rasulullah s.a.w. pernah menjawab soalan Sayyidina Ali K.W. yang bertanya apa yang perlu dilakukan jika terdapat satu persoalan yang belum turun mana-mana Al-Quran memberikan penyelesaian, sabda baginda ertinya: "Gabungkan kamu sesama ilmuan atau (Nabi berkata) ahli ibadah di kalangan orang mukmin, dan adakanlah mesyuarat sesama kamu, dan janganlah kamu memutuskan sesuatu keputusan (hukum) hanya dengan satu pandangan sahaja. (H.R. At-Tabrani dan Ad-Darimi)


Ahli-ahli ilmuan yg terlibat dalam perbincangan tersebut mmg hebat, antaranya:
  1. Ustaz Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri (Mursyid Liqa’)
  2. Ustaz Dr Abdul Basit Abdul Rahman,
  3. Ustaz Dr Zahazan Muhammad,
  4. Ust Mohammad Nidzam Abdul Kadir,
  5. Ust Aizam Mas’ud,
  6. Ust Hasrizal Abdul Jamil,
  7. Ustaz Dr. Khairuddin Aman Razali,
  8. Imam Muda Asyraf,
  9. Ust Ramadhan Fitri,
  10. Ustaz Dr. Maszlee Malik,
  11. Ustaz Dr.Ahmad Wifaq Mokhtar,
  12. Ustaz Dr. Zaharuddin Abd Rahman (Pengerusi/Moderator Liqa’)
  13. Ust Syed Mohd Norhisyam
Bagi urusan sekretariat dan teknikal, mereka menerima bantuan dua tokoh muda iaitu:
  1. Saudara Imran Koyube (iluvislam)
  2. Ust Ahmad Syarief
Hasil drp perbincangan dengan mengambilkira Perlembagaan berkenaan Hak Berhimpun dan juga kapasiti serta kepercayaan penuh kepada pihak polis dalam memastikan keamanan di Negara Malaysia tercinta. Maka pihak Liqa yang diwakili oleh Ustaz Zaharuddin Abd Rahman bersetuju menyatakan bahawa DIBOLEHKAN utk berhimpun. Walaubagaimanapun masih terdapat undang2 yg harus dipatuhi oleh pendemonstrator, hukum mengganggu ketenteraman awam tetap adalah TIDAK DIBOLEHKAN.


Aku begitu tertarik dgn penjelasan Imam Muda Asyraf berkaitan penerangan dari Ustaz Dr Maszlee Malik (aktivis Palestin di UK), beliau berkata sekatan dan halanganlah yg mencetuskan huru hara. Beliau membangkitkan persoalan "Apa beza demonstrasi di negara Barat dan demonstrasi di negara Timur Tengah...kenapa demonstrasi di Barat berlaku secara aman dan harmoni tanpa ternampak huru hara?"


Jawapannya adelah "Provokasi dan halangan untuk bersuara". Di Barat demonstrasi di anggap perkara biasa, malah menjadi medium memberi maklumat kpd masyarakat rintihan sesuatu pihak. Ini kerana cara menangani demonstrasi itu ditangani dgn bijak oleh pihak penguasa. Namun kejadian huru hara di Timur Tengah adalah disebabkan cara pengawalan yg tidak memberi peluang utk rakyat menyatakan rintihan (cthnya di Libya di mana rakyatnya dibunuh kerana berdemonstrasi).


Aku bersetuju jika terdapat pihak yg ingin menegakkan kebenaran dan keadilan, selagi mana ia tidak bercanggah dgn undang2 mahupun menjejaskan ketenteraman awam. Walaubagaimanapun, aku mengharapkan orang Islam sendiri yg mengetuai demonstrasi ni, bknnya ketua dari org bukan Islam yg sblum ni pernah kita perangi berkaitan soal murtad Lina Joy. (kalo UMNO atau PAS yg buat demonstrasi aku pasti join...woha)


Terpulang la kpd individu utk memikirkannya, yg penting kita nak buat sesuatu tu mesti la kerana Allah. Aku akui iman aku masih lemah, sbb kalo aku join demonstrasi skalipon blum tentu niat aku 100% ikhlas kerana nk menegakkan agama Allah, sbb mungkin ade perasaan marah kt abg2 polis ke, SPR ke, pihak penganjur ke mahupun mane2 pihak. Aku respek la pd kawan2 aku yg join 9hb ni, pastikan niat korg kerana Allah sentiasa terpelihara.


Semoga Allah mengampuni kami dari membuat keputusan mengikut hawa nafsu dan emosi semata2. Sesungguhnya yg baik itu dtgnya dari Allah s.w.t. dan yg buruk itu telah disandarkan atas kelemahan diri saya sendiri. Wallahualam~


p/s: kpd peniaga2 tepi jln jgn la tutup kedai, time ni la ramai org nk dtg kedai korg...nak2 kedai makan, mesti diorg order air punye sbb kering tekak menjerit mase demonstrasi...haha (perasan lawak)

5 comments:

  1. ehehe. :) bagus bagus. bynk tambahan. :) hehe

    ReplyDelete
  2. haha...sekadar pandangan je cik iefa :)

    ReplyDelete
  3. i suka yg part last tu yg part perasan lawak... huhu~~~

    ReplyDelete
  4. wooiii...aku sokong clean gathering...pe hal ko nk bising2....

    ReplyDelete
  5. bile mase plak aku bising...
    aku setuju je orang nak tegakkan kebenaran...
    asalkan jangan ganggu ketenteraman dan menyusahkan org laen...
    kalo buat clean gathering depan umah ko...ko rase ape...best kan?

    ReplyDelete