I made this widget at MyFlashFetish.com.

Tuesday, July 26, 2011

Janganlah Belagak dgn Klik Korang je...

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh...

Alhamdulillah, dpt gak menulis lg walaupon dah ketandusan idea. Entry kali ni nk luahkan perasaan sket la pasal org2 yg belagak ni (ape la...time2 nak ramadhan la kau nk luah perasaan marah). Minggu lepas aku tgk cite Transformers 3: Dark of the Moon buat kali kedua, 3D buat kali pertama...dpt tiket free tgk je la kan...rezeki.


Aku tertarik dgn kata2 pompuan belagak dlm cite ni, yg kononnya die adelah wakil Presiden US, "You are not soldier, you are messenger, you will be always a messenger." Pergh, poyo gler ko. Kalo aku jd Sam Witwicky dlm cite ni dh maki balek dh kt pompuan tu, "Ko tak tau ke yg aku ni penah selamatkan dunia dua kali...belagak hebat...tak kenang jasa betul."

Ehem2...kembali kpd cite yg sebenar. Sbnrnye aku mmg tak puas hati dgn orang2 belagak hebat, sbb ade klik/geng yg kononnya hebat ni.  Ade satu kes tu, mentang2 dia dah ade klik baru, trus lupakan kawan2 lama. Kuar jalan2 dgn kawan baru je, maen petang2 dgn kawan baru je. Die dh tak ingat kawan2 yg penah bersama dgn dia selama ni. Bile kawan2 baru dia takde, baru la terasa sunyi, baru la nak kembali ke kawan2 lama dia. Orang mcm ni ke yg boleh kita namakan "kawan"..

Lg satu aku tak puas hati dgn org yg belagak pandai, nak2 org yg belagak semua dia tau, pastu sombong taknak bertanya dgn org laen. Mentang2 die ade sokongan ramai kononnya, dia dah taknak kawan sesape dah, dia dengan klik2 dia je. Nk tanye pon dgn klik2 die je, mcm la klik2 die tu hebat sgt tau semua benda. Pastu ade masalah, taknak bgtau org laen, taknak tanye org2 yg lebih berpengalaman utk bantu. Ni la namanya Bodoh Sombong.

Tu je la aku nak cakap buat masa ni, mood aku tak berapa baek pagi2 buta ni. Tak puas hati dengan orang2 yg hanya mementingkan klik diorg je, taknak bergaul dengan orang lain. Bile ade masalah atau klik diorg dh xde, baru la nak jumpe dgn orang laen, baru la tau yg dunia ni sebenarnye ramai je penghuninya. 

Hadis Bukhari dari Abu Musa al-Asy'ari, bermaksud "Diumpamakan rakan yang soleh dengan rakan yang jahat ialah seperti (berkawan) dengan penjual minyak wangi dan tukang besi. Penjual minyak wangi tidak akan mensia-siakan anda, sama ada anda membelinya atau hanya mendapat bau harumannya. Tukang besi pula boleh menyebabkan rumah anda atau baju anda terbakar, atau mendapat bau busuk."

Nasihat aku, tolong la jangan sombong sgt, bercampur la jugak dengan orang lain, dan jangan la belagak hebat sangat, kite semua ni masih mentah, mintak tolong jgk dgn orang laen yg lebih berpengalaman. Takkan ke mana klik korang tu...

Sesungguhnya yang baik itu datangnya dari Allah dan yang buruk itu telah disandarkan atas kelemahan diri saya sendiri. Wallahualam~

1 comment: