I made this widget at MyFlashFetish.com.

Saturday, March 5, 2011

Bodoh Sombong!!!

(Bulan Mac ni aku akan post entry lebih kepada ketidakpuashatian aku melihat umat skrang ni...kalo korg rase tak suke tak payah bace kot...tp korg tanggung la nanti...huhu)

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh...

Kalo bleh mmg aku tak nak luahkan perasaan tak puas hati dalam blog ni, tp keadaan telah memaksa aku utk meluahkan ape yg telah terpendam selama ni sbb aku tgk umat skang dah ntah ape2 je perangai. Aku bkn la nk ckp aku ni bagus sgt atau perasan lelaki terakhir yg beriman akhir zaman, tp aku rase benda ni patut dibace oleh korg2 yg dh add aku...

Aku tak mampu nk berdakwah mcm Rasulullah s.a.w. pergi jumpe semua org tp at least ape yg aku smpikn ni dpt korg fahami dan mintak tolong sgt2 nasihat kt kawan2 kt sekeliling kite supaya dpt kite sama2 dpt faedah dan tak diambil pahala kite kt akhirat kelak sbb tak nasihatkn mereka2 yg tak tau ni. Ape yg aku cuba smpikan ni adelah luahan isi hati aku, kalo korg rase tak betul atau bid'ah semata2 boleh la korg buang terus memori korg tu selepas bace blog ni...ala2 mcm cite Harry Potter tu (aku xingat spell nye)...

Berikut merupakan antara beberape perkara yg aku tgk selama ni yg aku rase xpuas hati dgn org2 kt sekeliling aku kt kolej yg Bi'ah Solehah ni...senang cite perbuatan yg aku rase BODOH SOMBONG la...

1) Tanya Orang Yang Lebih Berpengalaman atau Yang Lebih Pandai
Dh tau diri sendiri tak tau pastu belagak pandai buat macam2...ingat die tau semua padahal benda tu salah...buat program la cthnye...kalo korg rase taktau jgn la perasan bagus sgt organize program sorg2...tanye la org2 yg lebih berpengalaman cthnye MTM ke atau org2 lama yg makan 'gula' lebih awal dr korg...org2 ni lebih tau ape yg buruk dan baik dlm mengorganize sesuatu program sbb diorg dh buat bepuluh2 program dan mungkin beratus2...

Pastu dgn bangganya korg yg belagak kononnye calon Presiden MPP (xde kaitan dgn sesape pon) buat la program sorg2 mengharapkan kalo program korg berjaya, ko sorg je akan dpt pujian (kepala hotak kau!!!). Tak kisah la kite ni bagus mane pon, sekurang2nye kite tanye pendapat org lain, ape yg kite rasekan baik dan betul kite amek utk penambahbaikan, rasenye diorg ni takde la SOMBONG mcm korg yg taknak jumpe kami2 ni (perasan lebih berpengalaman)...at least bertanye la, takde la korg terus menjadi BODOH selamanya...

Tanye org berpengalaman bkn khusus utk buat program je heh...mcm2 bleh, cth laen menjahit ke, memasak ke, memancing ke, main futsal ke, main bola tampar ke, masalah agama ke...kalo tak tau tanye org yg lebih tau, jgn perasan korang paling pandai kt dunia ni...

2) Belagak Dengan Ape Yang Ada
Ni yg aku geram gile2 smpi rase nak tumbuk je muke org2 yg belagak die sorang je ade benda tu...cth yg aku bleh bg adelah motor...ko ingat ko sorang je ke yg ade motor kt dunia ni smpi ko belagak sgt taknak bg org pinjam...siap kenakan syarat tak masuk akal, kena bayar la, bawak 20km/j je, bawak jgn lebih 15 marhalah la...poyo gler korg...ape la salahnye tolong org yg mmg perlukan bantuan, kite bukannye tau ntah2 org yg nk pinjam tu mmg sgt2 memerlukan bantuan, nk hantar lab report ke, tgk nenek tgh sakit kt hospital ke...korg plak SOMBONG taknak bg pinjam...BODOH je perangai...

Ape yg aku ckp bkn khusus pade pinjam moto jgk heh...macam2 bleh...contohnye movie yg baru kite download ke, antivirus yg baru dapat nombor crack ke, hadiah yang baru kita beli dr Beijing ke, makanan yang kite beli kt Pasar Malam Seri Kembangan ke...korg jgn la SOMBONG sgt sampai xnak kongsi dgn org2 yg sekeliling korg...jgn ingat semua harta kt dunia ni kepunyaan korg, semua harta termasuk korg sendiri adalah kepunyaan Allah s.w.t., makanye jgn la kite belagak sgt dgn ape yg kite ade...

Kongsi2 la dgn org laen, bknnye berkurangan pon harta atau ilmu korg tu, malah bertambah lg cumenye korg tak nmpk lg la skang ni, InsyaAllah kalo korg ikhlas kerana Allah nk tolong kawan2 akan bertambah harta korg nanti...kalo korg SOMBONG sgt tak nak kongsi, ingat aku takbleh cari org lain ke? Ingat ko sorg je yg ade kt dunia ni...aku tak BODOH la mcm korg...

3) Kelas Agama atau Kuliah Ilmu
Kolej dh buat mcm2 dah utk korang tambah ilmu pengetahuan korg...cthnye buat Kelas Tajwid, tazkirah kdg2 waktu maghrib, Kuliah agama hari Rabu (kdg2 jgk), yg terbaru ceramah Makanan Halal Haram dalam Islam..tp aku tgk bape kerat je yg dtg...korg dah pandai dan hebat sgt ke smpi majlis ilmu mcm ni pon malas atau tak nk pg? Bukan kena bayar pon, siap dpt makan free kadang2...

Aku geram btul dgn org2 yg taknak bersyukur dgn ape yg org lain dah cube usahakan utk kebaikan korg semua tp korg semua taknak amek peluang tu...ni la name nye dah lah BODOH sbb tak byk ilmu kt dunia ni pastu SOMBONG plak taknak pg...sdgkn kuliah kt dalam kolej sendiri pon tak pg, mcm mane la dgn kuliah kt tempat laen...mmmm

Kalo kuliah Bahasa Sepanyol atau kuliah Fermentation korg tak pg takpe lg la...ni Kelas Tajwid, korg taknak betulkan bacaan Al-Quran korg ke?...ke korg dah hebat sgt smpi kalo masuk Akademi Al-Quran trus menang sbb tajwid confirm betul siap bleh bertaranum Hijjaz lg...dan lg ceramah Makanan Halal Haram, korg tau ke ape yg korg mkn tu cnfrm halal asalkan ade logo Halal? Kalo dah tau BODOH apsal SOMBONG sgt taknak pg Kelas2 Agama dan Kuliah2 Ilmu yg dh dibuat utk korg2 semua ni?...

4) Berdoa Selepas Solat
Ni yg paling aku rase tak puas hati...rase nak siku je perut orang2 yg belagak taknak berdoa ni...dah la jumpe Allah s.w.t. paling lame pon 10 minit dlm satu waktu solat, kalo 5 waktu ade la 50 minit (kalo solat cukup la)...cube korg bandingkan mane yg lebih lame antara korg solat atau seharian korg duduk depan laptop main facebook, tgk movie, bace blog aku, atau main2 diwaktu petang...penah ke korg ingat Allah time2 mcm ni...kalo ade Alhamdulillah la...


Kalo dah tau mase2 yg laen tu takdenye nak ingat Allah s.w.t., cube la sekurang2nye lepas solat tu duduk la lama sket, tunggu smpi imam habis bace doa dan bersalaman dgn semua org...ni tak, lepas imam bg salam terus belumba2 sape yg smpi bilik dulu (kepala lutut kau!!!)...ape yg penting sgt kt bilik tu smpi korg nk balek bilik cepat sgt? Korg sedar sket la...kite jumpe Allah bknnye selalu walaupon Allah slalu melihat kite...sekurang2nye duduk la lame sket dlm masjid/surau...kdg2 tu dtg masjid/surau dah la lambat pastu die plak balik paling awal...mmg bongok je perangai...

Yg paling penting kite berdoa...jgn la SOMBONG sgt, ingat kite ni hebat sgt ke hidup kt dunia ni...mintak ampun la dgn Allah byk2 dgn dosa2 yg kite dh buat dan bersyukur la dgn nikmat yg telah dianugerahkan dgn menadah tangan kepada Yang Maha Pencipta...korg mmg BODOH kalo tak berdoa, tau nak balek cepat je sdgkn Allah s.w.t. tak mau ape2 pon dari korg semua melainkan bersyukur kepada-Nya...

Ni la antara ape yg aku rase tak puas hati dgn umat skrang ni...harap takde la effect kt otak korg sbb menerima makian yg terlampau dr aku...Sesungguhnya yang baik itu dari Allah s.w.t. dan yg buruk tu telah disandarkan atas kelemahan dan kejahilan diri aku sendiri....Wallahualam~

p/s: tolong la jgn jd umat akhir zaman yg BODOH SOMBONG...

No comments:

Post a Comment