I made this widget at MyFlashFetish.com.

Monday, February 28, 2011

Masuklah kau ke dlm NERAKA (Part 3) ~khas utk SEMUA


Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh...

Aku ade terbaca sebuah blog seorang sahabat aku berkaitan matlamat kite hidup kt dunia ni dan salah satunya berkaitan "mengajak membuat kebaikan dan mencegah membuat kemungkaran". Kt dlm blog die diceritakan kt akhirat nanti ade mahkamah yg mane kt situ rmai akan menuntut drp kite smpi terpakse bg pahala kt mereka, abes kering pahala2 yg kite ade, dan terpakse amek dosa2 mereka2 ni plak (pale hotak die)..

Mesti korg pelik kn...ape bende yg berlaku antara kite dan mereka ni smpi pahala yg kite kumpul setiap hari utk dibawa bekalan ke akhirat habes xtinggal satu habuk pon? Ni ade la kerana kite xmengajak org2 disekeliling kite membuat kebaikan. Bile kite nk g solat berjemaah xajak pon jiran sebelah bilik, bile kite nk dgr ceramah agama xajak pon kwn2, bile kite nk buat baik xajak pon rumate. Maka mereka2 yg xdiajak ni akan menuntut kt akhirat sbb kite xajak diorg.

Walaupon kite dh solat 5 waktu, berjemaah plak tu, puasa sunat setiap bulan, bersedekah (senyum pon sedekah gak), tetiba oleh sbb kite xajak org2 disekeliling kite buat baik terutama jiran2 kite (jiran 40 kiri dan kanan...ramai tu), maka mereka akan menuntut pahala dr kite, habes pahala terpaksa amek dosa diorg plak. Bile dah xde pahala dan byk dosa je, korg tau la kan masuk kt mane...NERAKA la jwb nye.

Tetiba rase takut dan sedih plak, dh byk kumpul pahala (perasan beriman) tetiba ilang mcm tu je sbb xde usaha dakwah org sekeliling, mcm mane la kalo nanti kt akhirat org2 kafir tuntut kt kite sbb x dakwah mereka menyebabkan diorg jd kayu2 api neraka...YA ALLAH ampunkanlah hamba-Mu ini...

Firman Allah S.W.T. dalam surah al-Naba ayat 18, maksudnya:

"Iaitu hari (yang pada waktu itu) ditiup sangkakala lalu kamu datang berkelompok-kelompok."

Adalah diriwayatkan bahawa ayat yang tersebut diatas pernah ditanyakan oleh Saidina Muaz bin Jabal, katanya, "Ya Rasulullah, apa maksudnya ayat ini?" Maka Rasulullah S.A.W. menangis sebelum menjawab soalan tersebut kerana inilah yang selalu dibimbangkan oleh baginda. Lalu baginda menjawab:

"Ya Muaz, umatku kelak apabila bangkit dari kubur akan menjadi 12 golongan. Sebanyak 11 GOLONGAN akan memasuki NERAKA dan hanya 1 GOLONGAN sahaja yang akan memasuki SYURGA. Adapun 11 golongan yang memasuki neraka adalah seperti berikut:
 
1. Mereka yang tak mempunyai kaki dan tangan. Ini adalah kerana mereka suka menyakiti hati jiran tetangga.
 
2. Mereka yang menyerupai babi. Ini adalah balasan bagi orang yang suka melengah-lengahkan solat lima waktu.
 
3. Mereka yang perutnya besar seperti gunung dan dipenuhi dengan ular dan kala jengking. Inilah balasan bagi mereka yang taknak mengeluarkan zakat.

4. Mereka yang keluar darah dari mulutnya. Inilah balasan mereka yang berdusta.

5. Mereka yang berbau busuk seluruh badannya. Ini adalah balasan mereka yang mengaut keuntungan dalam jual beli atas penipuan.

6. Mereka yang dicincang-cincang pada tengkuk dan bahu. Ini adalah balasan mereka yang menyaksikan maksiat atau perbuatan jahat.

7. Mereka yang keluar dengan tidak berlidah dan keluar nanah dan darah dari mulut. Ini balasan mereka yang tidak mahu menyaksikan kebenaran.

8. Mereka yang keluar dalam keadaan terbalik iaitu kepala dibawah dan kakinya keatas. Ini adalah balasan mereka yang berzina serta mati sebelum bertaubat.
 
9. Mereka yang berwajah hitam, bermata biru dan perutnya penuh api. Ini balasan mereka yang memakan harta anak yatim secara zalim.

10. Mereka yang kulitnya penuh kudis dan penyakit2 lain yang menjijikan. Ini adalah balasan mereka yang berani melawan kedua ibu bapanya.

11. Mereka yang buta mata dan hatinya, giginya seperti tanduk, bibirnya berjuntai hingga ke perut, dari perut dan pehanya keluar kotoran. Ini adalah balasan mereka yg minum minuman keras.

Dan satu golongan yang masuk ke syurga ialah:

12. Mereka yang wajahnya bagaikan bulan purnama, berjalan di atas titian Mustaqim pantas seperti kilat. Ini balasan orang yang beramal soleh dan menjauhi maksiat serta mendirikan solat lima waktu dan mati dalam keadaan bertaubat."

Berusahalah utk mengumpul sbyk pahala yg boleh memandangkan kite semua akan melalui mahkamah Mahsyar yg mane semua org tak kire kite kenal atau tidak akan menuntut drp kite kerana kite xmengajak mereka membuat kebaikan dan mencegah kemungkaran. Berusaha la kite mengajak org2 disekeliling kite berbuat kebaikan, sekurang2nya kite dh berusaha utk melakukan dakwah.

Segala yg baik itu dtgnya dr Allah S.W.T. dan yg buruk itu telah disandarkan ke atas kelemahan diri saya sendiri. Wallahualam~

p/s: Semoga kite semua tergolong dlm golongan yg ke-12...amin~

No comments:

Post a Comment