I made this widget at MyFlashFetish.com.

Monday, February 7, 2011

Antara Keperluan atau Keinginan???

(Entry ni dibuat setelah bosan menukar2 siaran Singapura dan Indonesia sambil ditemani dentuman bunga api dan mercun yg xputus2 sempena Tahun Baru Cina atau Perayaan Imlek - dlm bahasa Indonesia)

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh…

Alhamdulillah, setelah menempuhi minggu yg memenatkan (bakal diceritakan dlm entry akan dtg) dan menghabiskan RM20 utk tido je dlm dwn konvensyen, slmt gak aku smpi ke umahku di ‘KOREA’ yg indah permai ni. Selama 3 hari kt sni mmg sejuk, oleh sbb salji turun xbenti2 (perasan kt Korea) aku pon duk umah je la smbl menonton semua dvd yg baru dibeli bondaku.


Antara cite yg aku tertarik ade la cite NGANGKUNG (dlm bahasa Jawa bererti pemujaan utk dpt no. ekor). Cite ni xde la lwk sgt tp ape yg menarik perhatian aku adela msg yg cube dismpikn. Dlm cite ni hidup org miskin mmg susah, smpi nk mkn pon beras xde, sehingga la bile keadaan terdesak diorg cari jln mudah utk dpt duet dgn berjudi, tp bile skali diorg terjebak dlm judi (xkire mng ke kalah) diorg jd gian utk berjudi lg. Secara ringkasnye ape yg cite ni cube smpikn adela harta ni sgt penting, sehingga org sanggup melakukan ape saje utk dptkn harta, walaupon secara haram.

Zaman Rasulullah s.a.w. dulu, baginda dan para sahabat xhidup mewah, bahkan semua harta dibelanjakan utk jln Allah s.w.t. Rasulullah s.a.w. yg merupakan ketua negara ketika tu xmemiliki harta yg byk pon. Kalo xsilap Saidina Abu Bakar r.a. telah menghabiskan segala hartanya utk agama sehingga bila dilihat dr bwh pintu umahnye xterlihat ape2 pon dlm dan diatas lantai umahnya. Ade jgk sahabat yg berdoa semoga xdikurniakan harta yg byk kt dunia ni. Maka persoalan skang adekah harta ini penting sbnrnye? Adekah mengejar kemewahan adelah salah? Kenapa para sahabat xnk jd kaya? 

Mencari harta xsalah dr segi agama, tp bile mane kite lalai dgn kemewahan, boros dgn harta yg dimiliki, dan yg paling teruk xbesyukur dgn ape yg ade, maka rasenye org tu ade la org yg sgt rugi. Lalai dlm kemewahan ni termasukla org yg terlalu mengejar harta (cthnye keje gaji dh ok dh tp still cari lg keje smpingan laen, konon duet masih xcukup…pale otak kau!!!). Boros plak org yg blanje berlebihan, tp kdg2 xgune pon brg tu, termasuk la org yg dh ade brg tu, tp nk gak beli yg laen (cthnye dh ade hanset, bleh gune lg tp nk gak beli yg canggih sket ade tenet, padahal xgune pon…pegi mampos!!!)

Aku nk komen sket la pasal sahabat2 dan rakan2 aku yg baru dpt biasiswa ni, xkire la PTPTN ke JPA ke ataupon biasiswa laen. Aku tgk bile duet dh masuk masing2 trus ade hanset baru la, laptop baru la, makan mewah la dan yg paling hebat motor baru (fuuhh). Ade la sorg rakan aku ni, die tanye pendpt aku, patut x die nk beli ipod nano (byknye duet ko)…pastu aku tanye die balek, brg yg ko nk tu keinginan atau keperluan?

Kalo kite bijak, sblom nk beli brg tu kite tanya diri sendiri dulu…brg tu KEINGINAN atau KEPERLUAN…mesti duit yg ade bleh digunakan utk benda laen yg lebih berfaedah. KEINGINAN slalunye berlandaskan nafsu dan perkara ni yg harus dielakkan sbb bende ni bleh menyebabkan kite membazir atau boros. Duit yg kite ade tu lebih baek digunakan utk beli brg KEPERLUAN. Dgn cara ni lebih byk duit bleh disimpan atau digunakan utk masa dpn atau time2 terdesak. Ni tak, dpt2 duet trus abeskan, xnk simpan pon, pastu bising bile duet biasiswa lmbt masuk. Dh korg masing2 bongok xnk smpn awal2, harta melimpah ruah abeskn awal2 beli brg ntah hape2….kalo korg jimat dr awal xde la nk bising2 kalo duet lmbt masuk skalipon (emo plak aku…huhu)

Jd mungkin terjwb sket segala pertanyaan diatas. Para sahabat xnk jd kaya mungkin sbb takut lalai dgn nikmat duniawi, terlalu mengejar kemewahan smpi lupe bersyukur, takut mewah berlebih2an sdgkn nikmat yg ada sudah mencukupi, dan yg plg ditakuti sahabat adela jd boros yg merupakan sahabat SYAITAN. Jd persoalan sy pd korg (dan pd diri sndri gak), adekah kite mempunyai perasaan yg sama spt para sahabat?


"Sesungguhnya orang yang membazir itu adalah saudara syaitan" (Surah al-Isra', ayat 27)

Nasihat aku, sblom korg (dan aku jgk) nk beli brg ape2, pikir dulu samada brg tu KEPERLUAN ataupon KEHENDAK nafsu serakah korg tu…hahaha…Nabi pon penah pesan “Ingat kaya sebelum miskin” maka simpan2 la time ade duit tu. Dan yg time2 study ni nk plak mengejar harta, lebih baik pentingkan study dulu, ni study pon xabes lg pentingkn cari duet plak, akhirnya harta xdpt study xlulus…mmg nk kena ketuk pale sorg2... 


Sesungguhnya yang baik itu dtg dr Allah s.w.t. dan yg buruk itu telah disandarkan ke atas kelemahan diri saya sendiri. Wallahualam…

p/s: akhirnya org tu x jd beli ipod nano…tunggu aku blanje katenye...hehe

1 comment:

  1. pergh ayat die...
    hahaha.
    org tu dah sedar da.
    tiap kali nak beli brg mesti pikir dulu.
    bab makan je tak jimat. hehe=)

    ReplyDelete