I made this widget at MyFlashFetish.com.

Saturday, February 12, 2011

Lelaki dan solat berjemaah...

(diingatkan bahawa entry ini sesuai utk lelaki...kalo pompuan nk bace pon bleh...semoga bleh dismpikn kpd lelaki2 yg ade kt dunia ni)

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh...

Setelah selesai solat Subuh berjemaah di surau Manbaul Ilmi (perasan aku sorg je lelaki terakhir yg beriman akhir zaman ni), aku pon kembali baring semula di katil yg empuk lg menyedapkan tubuhku ini. Tetiba aku rase mcm nk tulis blog plak, sbb dlm pale otak aku ni ade byk lg entry nk buat. So, xnk keje tangguh2 (sbb aku slalu nasihat sahabat aku jgn buat keje tangguh2...xkn aku xbuat ape yg aku nasihatkn plak) aku pon stat la membuka blog yg xseberape ni lalu memulakn penaipan...

Bile diimbas kembali pernah aku terjaga dr tidur kul 6.45pg akibat tido lmbt (perasan sibuk menguruskan program padahal bkn keje aku pon). Makanya aku pon cpt2 g amek wuduk trus solat kt bilik. Dptkah korg semua kenalpasti apekah tiga kesalahan yg dh aku lakukan? haha...sape yg tau bagus...sape yg xtau meh aku bgtau. Senang cite kesalahan yg aku buat adelah xmengikut sunnah dlm solat...mmm...terbukti la aku masih blom jd lelaki terakhir yg sempurna iman akhir zaman ni...

Npe aku ckp aku xikut sunnah padahal dh solat? Sbnrnye sunnah Rasulullah s.a.w. dlm solat ade tiga perkara iaitu:
1. Solat di tempat dilaungkan azan (terutamanya bg lelaki)
2. Solat berjemaah (terutama bg lelaki, kalo pompuan nk buat lg bagus)
3. Solat diawal waktu (ni dua2 jantina kena buat)

Solat di tempat dilaungkan azan dan berjemaah

Ade sesetengah pndpt yg mengatakan solat berjemaah ni 'wajib' bg setiap lelaki dan hendaklah dilakukan ditempat azan dilaungkan. Walau mcm mane korg bgn lmbt skali pon (dh korg perasan sibuk), korg mesti pg gak solat di masjid/surau dan solat la sorg2 jika xde makmum...(mmg jarang dpt solat subuh berjemaah kalo dh lewat, surau mmg sunyi xberpenghuni waktu ni...zaman Rasulullah s.a.w. dulu mereka yg terbgn lewat pon akan ke masjid dan insyaAllah akan ade musafir yg dtg dpt berjemaah bersama mereka, walaupon dh lewat).

Abu Hurairah r.a. mengkhabarkan bahawa beliau mendgr Rasulullah s.a.w. bersabda: "Solat berjemaah lebih utama daripada solat sendirian sebanyak 25 kali ganda. Para malaikat malam dan para malaikat siang berkumpul bersama ketika solat fajar". Kemudian Abu Hurairah r.a. berkata, "Jika kamu suka, bacalah ayat Al-Quran sesungguhnya bacaan waktu fajar disaksikan oleh para malaikat". (H.R. Bukhari)

Kalo korg semua terlalu luar biasa sungguh amat sibuk sgt sekali (nk menunjukkn perasan sibuk), maka korg pakat2 la dgn kwn2 yg sama2 perasan sibuk tu utk solat berjemaah bersama selepas habes kesibukan korg tu. Bersama2 la berkumpul dan solat jemaah bersama, biar la terlewat sket yg penting masih dlm waktu. Tp kalo bleh cari la awal waktu utk tunaikan kewajipan, bknnye xleh tangguh pon keje atau meeting atau ceramah tu kan (lain la kalo btul2 xbleh). Kalo tangguh2 tetiba mati xsempat nak solat...hah mcm mane? Kan dh menyesal mati dlm kehinaan xsmpt nk sembah Allah, nk taubat pon xbleh...(pg mampos org2 yg mcm ni)

Byk hadis tntg betapa Allah memuji org2 yg sibuk bekerja tp masih mampu utk melakukan solat berjemaah. Nk ditekankn disini, biar mcm mane kite lewat skalipon (samada bgn lewat atau terlewat sbb terlalu sibuk) solat la di masjid/surau atau tmpt dimana azan dilaungkan. InsyaAllah walaupon kite dh lewat solat, dpt jgk kite solat jemaah bersama dgn org lain yg terlewat nk solat...dpt pahala solat jemaah.

Solat di awal waktu

Jika tmpt keje jauh dr masjid, dibolehkan dlm islam utk azan di tmpt keje, xkire atas gunung ke, tepi laut ke, dlm hutan ke, yg penting azan sbb mane tau tetiba ade org terdgr azan tu dpt la diorg solat jemaah skali dgn korg...dpt pahala solat jemaah lg. Allah pon memuji org2 yg azan walaupon atas gunung atau dlm hutan, tu menunjukkn korg adelah lelaki terakhir yg beriman di akhir zaman ni...huhu. Sembahyang tepat pd waktunya dianggap sbg memelihara solat kerana jika melengahkan waktu solat kemungkinan akan tertinggal atau terlepas waktu yg ditentukan.

Biasenya solat di awal waktu ni dpt dilakukan jika korg semua solat jemaah tmpt dilaungkan azan sbb slalunya azan akan dilaungkn bile dh masuk waktu. Dan org2 yg xsolat di awal waktu ni plak biasenye org2 yg xsolat jemaah, suke tangguh2 solat pastu solat sorg2 kt bilik...ni yg aku xsuke ni, dah la tangguh2 pastu kekwat plak xnk pahala lebih (bla la kau)...

Ni nk cite sket la pasal hadir solat diawal waktu. Ade satu hari time aku nk g solat Jumaat, time tu kul 1.20tgh xmasuk waktu lg. Tetiba smpi je kt perkarangan masjid aku nmpk keta dh penuh. Aku yg terkejut lalu bertanya pd sahabat baik aku, "Apsal keta dh byk ni padahal xmasuk waktu lg?". Kemudian dgn selamba nya sahabat aku pon kata, "Diorg semua nk pahala sembelih seekor unta, ko tu je yg xnak". Aduh, makian tepat ke muka amat memedihkan...haha. Aku telupa aku penah bace hadis ni:

"Apabila datang hari Jumaat, maka setiap pintu masjid ada malaikat yang mencatat orang2 yg masuk mengikut urutannya. Apabila imam telah duduk (di atas mimbar), para malaikat menutup buku catatan mereka dan datang mendengarkan zikir (khutbah). Perumpamaan org yg hadir ke masjid lebih awal adalah bagaikan org yg menyembelih hadyi (korban) seekor unta, kemudian spt menyembelih seekor sapi, kemudian spt menyembelih seekor kambing, kemudian spt menyembelih seekor ayam, kemudian spt org yg memberikan sedekah sebiji telur". (H.R. Muslim)

Kesimpulannya, dtg la awal ke tmpt azan dilaungkan xkire di masjid, surau hatta dlm hutan sekalipon supaya kite dpt solat berjemaah diawal waktu dan solat la walau lewat mcm manepon di tempat2 tersebut kerana korg mungkin berpeluang solat jemaah bersama org2 yg terlewat gak.

Sesungguhnya yg baik dtg dr Allah s.w.t. dan yg buruk telah disandarkan atas kelemahan diri sy sendiri yg kurg ilmu. Wallahualam...

p/s: yg slalu bgn lmbt subuh tu, tido la awal2 baru senang bgn cepat...jgn sengaja bgn lewat pastu selamba je g solat kt surau...mmg aku menanti di pintu surau utk mengetuk pale kau!!!

No comments:

Post a Comment