I made this widget at MyFlashFetish.com.

Monday, February 14, 2011

Ada Apa Dengan CINTA?

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh...

Musim cuti skola lepas mesti ramai yg buat 'masjid', xkesah la baru nk pecah tanah ke (tunang) atau trus bina bumbung masjid (nikah/besanding). Sepupu aku kononnye nk betunang minggu lepas tp xjd tunang plak. Kebetulan kawan baik aku pon bertunang minggu lepas, tp oleh sbb aku perasan sibuk ditambah plak dgn kesempitan wang xdpt la nk tgk die tunang. 

Hari yg sama gak aku telah mendgr ceramah yg dismpikn oleh Imam Muda Asyraf berkaitan "Paksi Cinta". Ceramah ni sbnrnye nk cite pasal cinta kita pada Rasulullah s.a.w. tp bile bukak sesi soal jwb byk plak yg tanye pasal cinta sesama manusia, couple la, hantaran la dan yg plg byk soalan adelah pasal tunang (dh gatal sgt nk tunang ke hape). Npe semua org nk becinta ni? Ada apa dengan cinta?

Manusia mmg xbleh lari dr perasaan cinta, xkire la cinta pd binatang ke, cinta pd kemewahan ke, cinta sesama manusia ke ataupon cinta pd diri sendiri. Manusia mmg telah diciptakan berpasang2an oleh Allah s.w.t. kerana fitrah manusia xbleh hidup bersendirian. Nabi Adam a.s. yg berada di syurga yg penuh dgn nikmat pon rasa sunyi sbb duk sorg2 dan berdoa kpd Allah utk diciptakan Hawa sbg teman hidupnya. 

Pernah seorg kwn pompuan tanye pd aku (dah jd imam muda dh aku ni...anda tanya sy jawab...haha perasan). Die tanye pndpt aku pasal sorg lelaki ni sbb die nk jdkn pasangan hidup katanya. Aku pon jwb la berdasarkan pengetahuan aku yg xseberape ni. Tp aku lupe plak nk tanye die semula, perlu ke nk bercinta sesama manusia kemudian jadikan pasangan hidup?

Kite semua kena btulkn pemikiran semula. Kite kene sedar bhw cinta kpd Allah s.w.t. adalah tujuan utama drp pelbagai mcm kedudukan. Umat Islam telah sepakat bhw cinta kpd Allah s.w.t. dan Rasulullah s.a.w. merupakan suatu kewajipan.  Mmg susah utk lahirkan rase cinta bila org yg kita nk cintai tu xde depan mata, tp itulah yg dinamakan cinta teragung. 

Di antara dalil2 yg menyuruh kite mencintai Allah lebih dr makhluk yg lain:

"Allah mencintai mereka dan mereka pun mencintai-Nya" (Surah al-Maidah, ayat 54)

"Dan orang-orang yang beriman lebih cinta kepada Allah" (Surah al-Baqarah, ayat 165)

Dalam hadis sahih disebutkan bhw ada seorg lelaki bertanya ttg hari kiamat kpd Rasulullah s.a.w. Baginda kembali bertanya, "Apakah yg sudah kamu siapkan utk menghadapinya?" Org itu menjwb, "Wahai Rasulullah, aku tidak bersiap2 utk menghadapinya dgn byknya solat dan puasa, hanya aku mencintai Allah s.w.t. dan Rasul-Nya". Lalu Nabi s.a.w. bersabda, "Seseorg itu bersama org yg dicintainya dan kamu bersama org yg kamu cintai." (H.R. Bukhari dan Muslim)

Diriwayatkan bhw malaikat maut mendtgi Nabi Ibrahim a.s. utk mencabut nyawa beliau. Lalu beliau bertanya kpd malaikat itu, "Adakah engkau melihat kekasih yg mencabut nyawa kekasihnya?" Lalu Allah s.w.t. mewahyukan kpd beliau, "Adakah engkau melihat seorg kekasih yg tidak suka berjumpa dgn kekasihnya?" Lalu Ibrahim a.s. berkata kpd malaikat maut, "Wahai Malaikat maut, cabutlah sekarang juga!"

Drp beberapa ayat Al-Quran dan hadis2 yg telah diberikan terbuktilah bhw cinta kpd Allah dan cinta kpd rasul-Nya itu adalah cinta yg patut kite buat melebihi cinta kpd makhluk yg lain. Jadi npe korg (termasuk aku gak) tehegeh2 nk cari couple? Jgn la kite terlalu mengejar cinta kite pd org lain sehingga kite lupa utk mencintai Allah dan mencintai Rasulullah. Jika kite cinta kpd Allah s.w.t. dan Rasul-Nya, InsyaAllah satu hari nanti Allah akan berikan utk kite pasangan yg terbaek jika kite menjaga hubungan dgn-Nya (amin...harap2 aku dpt mcm ni).

Segala yg baik itu dtgnya dr Allah s.w.t. dan segala kelemahan itu telah disandarkan atas kelemahan dan kejahilan sy sendiri. Wallahualam...

p/s: wanita xsemestinya memerlukan lelaki tetapi wanita dan lelaki saling memerlukan, begitu juga sebaliknya...xbermaksud utk bercinta (ceh jiwang plak)

1 comment: