I made this widget at MyFlashFetish.com.

Tuesday, March 15, 2011

Cukup Adilkah Korang dgn Kawan-kawan?

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh...

Sebenarnye hari ni nak tulis entry lain, tp tetiba aku rase nak tulis entry yg ni plak. Mcm biase la, ni adalah bulan untuk aku meluahkan perasaan xpuas hati, yg aku rase bg aku betul. Kalo korang rase bende ni salah, lepas korg bace entry aku ni korg bleh hentak kepala korang kt dinding bertubi2 smpi peluh mengalir bersama2 dgn darah, time tu korang dah lupe dah ape yg korang baru bace td.


Berbalik kpd tajuk yg diberi, aku teringat kisah Rasulullah s.a.w. mase aku dgr tazkirah ringkas di masjid ahad lepas (perasan beriman). Cerita bagaimana Rasulullah s.a.w. telah ditanya oleh salah seorg isterinya mengenai siapakah antara isteri2 baginda yg paling Rasulullah s.a.w. sayangi. Mase tu semua isterinya ade di tempat kejadian. Maka Rasulullah s.a.w. pun memberitahu kpd semua isterinya utk pulang dulu dan tunggu sampai malam, siapa yg dpt cincin pada malam tersebut dialah yg paling disayangi. Setelah isteri2 baginda pulang, Rasullulah s.a.w. pun pergi ke pasar membeli cincin utk kesemua isterinya. Bila malam menjelma isteri2 baginda yg tgh tunggu kt rumah masing2 pun menerima cincin setiap seorg, maka semua isteri2 baginda pun 'perasan' la yg diorg sgt disayangi Rasulullah s.a.w.

Daripada cerita diatas dpt ditunjukkan bahawa Rasulullah s.a.w. begitu bijaksana dan cukup adil dalam menjaga hati dan perasaan isteri2 baginda. Tp ape yg berlaku skrang ni bkn seperti ape yg Rasulullah s.a.w. buat dgn isteri2 baginda. Ketidakadilan berlaku secara sengaja atau tak disengajakan tanpa kite sedari. Benda ni jgk berlaku pada aku dan mungkin jgk korang, walaupon sebenarnya aku dan korang blom kawin lg.

Ketidakadilan bkn hanya bleh berlaku antara suami dan isteri je, ianya jgk bleh berlaku antara ibu dan anak (mcm ubat batuk plak), sepupu dgn mak tiri, abang dgn adik, peniaga dgn pembeli, orang dgn binatang, dan yg paling aku nak fokus hari ni adelah antara kawan dgn kawan yg lain. Meh aku cite sket beberapa kejadian yg berlaku dlm mase terdekat ni...cer cite...cer cite...

1. Bersembang atau bergelak ketawa
Ape yg aku telah alami dan mungkin korang penah alami jgk, tetiba je ade kawan kite taknak becakap dgn kite, ntah hape ntah penyakit die. Yg lagi hangin adelah bile dgn orang lain rilek je die sembang, siap bleh gelak2 lg. Ni la namanya ketidakadilan sesama kawan. Nape dgn aku ko taknak becakap tp dgn orang lain ko bleh sembang banyak cite, siap bgtau rahsia lg, pastu gelak2 dgn kawan2 ko tu.

Lepas beberapa hari mcm tu tetiba bleh plak becakap semula umpama takde pape yg berlaku. Ape...hari tu aku bkn kawan ko ke, atau aku jd org yg tak dikenali sampai ko taknak becakap atau tegur aku? Kalo ade benda yg tak puas hati bgtau la, takde la aku ni duduk tepinga2 sorang2 dalam dunia yang ada penghuninya tp sunyi sepi diam membisu. Benda ni mungkin berlaku pada korang jgk kan. Kalo berlaku mcm ni ape yg korang buat?

2. Pinjam barang
Kejadian ni sebenarnye baru berlaku pada aku pagi td, dan mungkin pernah berlaku pd korang jgk sebelum ni. Cth situasi seperti ape yg berlaku adelah ade sorang kawan aku ni nak pinjam motor, tp time tu ade ramai lagi kawan2 aku kt sekeliling mase tu yg mungkin pd perasaan perasan aku yg diorg nak pinjam motor jgk. Jd kalo dlm situasi ni ape yg korang buat?

Ape yg aku telah buat adelah aku tak bg pinjam, walaupon aku perasan baik selalunya bg pinjam. Tp utk menjaga perasaan kawan2 aku yg lain makanya aku tak bg pinjam. Maaf la yer. Ni baru namanya keadilan, masing2 tak dpt pinjam masa tu. So nasihat kepada kawan2ku yg nk pinjam ape2 dr aku, pastikan mase korang nak pinjam tu takde kawan aku yg lain berhampiran dgn aku waktu tu. Nasihat ni jgk pd korg, kalo nk pinjamkan barang tgk2 dulu orang2 kt sekeliling, takut2 diorg terasa...dgn kawan ni ko bg pinjam tp dgn kawan tu plak ko tak bg pinjam...kemut~

3. Pergi makan
Ni yg aku rase sedih dan marah plak kadang2. Benda ni berlaku pd aku, tp aku tak kesah sgt (kesah sbnrnye), cumanya ape yg berlaku kt kawan2 aku, ni yg aku kesah sesgt. Mesti kite ade kawan yg selalu pergi mines sama2, main badminton sama2, betepuk tampar sama2 dan yg paling penting makan sama2. Tp tetiba ade satu mase tu die tak makan dgn kite, kalo inform awal2 takpe lg.

Seperti yg aku sebut di atas, aku tak kesah sgt kalo benda ni berlaku pd aku. Tp bile berlaku kt kawan2 aku, aku mmg terasa. Korang cube bayangkan selama ni kawan tu mkn bersama dgn korang, dan tetiba haritu korang plak telah makan dulu (mungkin yg lagi sedap), dan korang plak lupa nk bgtau kawan korang tu (tak tau la sengaja atau tak sengaja), sedangkan kawan korang tunggu la kt bilik utk makan bersama2 dgn korang. Tetiba kawan tu baru dapat tau yg korang dah makan. Alangkah punah hati seorang kawan. Maka kawan tu pun pergi la makan sorang2 di foodcourt.

Korang rase sedih tak dgn cite kt atas? Kalo korang tak rase sedih mmg korang takde hati dan perasaan, baik terjun dr bangunan tingkat ke-75 lg bagus. Aku dh tgk byk kali peristiwa ni, kawan ni pg makan sorang2 sbb kawan yg slalu makan dgn die dah makan lebih awal dgn orang lain. Aku rase MARAH dan sedih gler time tu, nak je aku temankan...tp kawan tu dgn sayunya cakap "Takpe la, aku dh biase makan sorang"...lg la tacink aku time tu.

Tolong la bgtau awal2 kt kawan korg tu kalo korang dh mkn awal2, at least diorg tak perlu menunggu lama kt bilik. Tp bile korang balik bilik lepas mkn dgn puas tak bgtau kawan, pastu dgn senyuman, perut kenyang dan bangga manjenya korang cakap dgn kawan yg dah tunggu lama tu, "Aku dah makan la"...mmg layak bg penerajang sedas dua kt kawan mcm tu...

Nasihat aku...tolong la bersikap ADIL sesama kawan, JAGA la perasaan kawan2 anda, jgn la LEBIHKAN kawan yang korang rase best je bg korang tp kawan yg lain korang pinggirkan. Berkawan biar seribu, bermusuh jgn sekali (haha...gabung peribahasa). Lg bagus kalo kite ade kawan berjuta, berbilion, dan smpi infiniti.

Diriwayatkan oleh Anas r.a. Rasulullah s.a.w. bersabda, "Tidak ada seorang pun di antara kalian dipandang beriman sebelum dia menyayangi saudaranya sesama Muslim seperti halnya dia menyayangi dirinya sendiri." (H.R. Bukhari)

Sesungguhnya yang baik itu datangnya dari Allah s.w.t. dan yang buruk itu telah disandarkan atas kelemahan saya sendiri. Wallahualam~

p/s: aku dh lupe dh ape entry yg aku nk buat sepatutnye...huhu

4 comments:

  1. No 1 ngan 3 tu mcm da biase kena.

    so kalau balas balik kejam tak?

    ReplyDelete
  2. tak perlu balas balik...
    kalo balas kite hanya akan dpt dosa je...
    lebih baik kita byk sabar dan jd pemaaf...
    lebih banyak ganjaran kalo buat mcm tu...
    doakan je semoga sahabat tu insaf...

    ReplyDelete
  3. betol...tp kadang-kadang 'ter'balas.
    hik~ bukan sengaja..
    susah nak jadi baik ni...=)

    ReplyDelete
  4. biase la tu manusia biase
    mesti ade perasaan dendam...
    lepas ni takyah la nak balas2
    takut2 perkara ni akan berpanjangan
    takde ruginya kalo kita buat baik...

    ReplyDelete