I made this widget at MyFlashFetish.com.

Thursday, March 31, 2011

Pentingkan Diri...Ade Kelebihannya

(hari terakhir dalam bulan Mac...adekah amalan lebih baik dari bulan Feb?...mmm)

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh...

Mementingkan diri sendiri...ape pendapat korang? Bukan semua sifat pentingkan diri adelah negatif. Kadang-kadang sifat 'menjual ikan' (selfish) ni ade jugak positifnya. Seperti biasa, ape yang aku cuba sampaikan adelah berdasarkan pendapat aku saje yang bukan alim ulama mahupun seorang ustaz, maka terpulang untuk korang semua untuk berfikir dulu dan terima mane yang patut.


Ade jugak pentingkan diri yang bersifat positif? Mesti korang tengah bingung kan pikirkan ape benda yang pentingkan diri ni positif, selalunya yang korang nampak kebanyakannya bersifat negatif. Baiklah aku cuba bagi beberapa contoh yg sesuai. Ape yang berlaku kat sekeliling aku, itu la yang selalunya aku jadikan contoh, sebab korang mungkin lebih mudah paham ape yang aku cube sampaikan.

1. Pentingkan diri dalam membuat kerja
Terkadang tu aku tengok kesian kat manusia ni, terlalu baik hati sesangat nak tolong orang. Tak salah untuk kita baik hati tolong orang tapi korang tu jangan la bongok sangat untuk sentiasa menolong orang. Contoh situasi: ade satu keje yang kawan korang sepatutnya yang handle/buat tp kawan korang ni mintak tolong korang untuk buatkan keje die.

Korang yang perasan baik hati ni pon tolong la kawan korang tu, padahal kawan korang tu sedap2 enjoy2 je kat bilik main tenet/fesbuk, petang2 maen bola tampar, malam2 g jalan2, ade mase diorang sempat untuk study...sedangkan korang yang bengap ni plak bersusah payah la buat keje untuk die sampai takde mase nak enjoy atau study...

Tolong la...kita kadang2 perlu jugak pentingkan diri sendiri. Kita perlu masa untuk berehat, kita perlu mase untuk study, kita perlu mase untuk menikmati dunia ni. Kerja yang sepatutnya kawan korang buat tu biar la die yang buat, keje tu telah dipertanggungjawab kepada die, biar la die yang buat. 

Lain la kalo keje tu buat sama2, sekurang2nya tak la terlalu beban utk kita buat sorang. Ni tak, keje orang lain tp kita plak yang buat sorang2 (perasan bagus), pastu kawan kite tu enjoy je, kite plak yang semput lebih. Nasihat kepada korang ni, tolong la bersikap pentingkan diri sket, badan anda perlu jugak berehat, kite perlu mase untuk buat keje sendiri, kite jugak perlu pikirkan matlamat utama kite kt universiti, iaitu STUDY dan berjaya dalam pelajaran...

Jangan la terlalu pikir nak buat keje orang lain je sedangkan benda ni majikan tak tengok pon, diorang nak tengok pointer korang yang gempak...bukan keje remeh-temeh yg korang nak tolong buatkan tu...please la weh~

2. Pentingkan diri dalam pelajaran
Perkara ni slalu jugak la aku tengok kt sekitar aku. Kebanyakan orang yang perasan baik hati ni selalunya akan tolong kawan2 diorang buat macam2 dalam pelajaran. Contohnya lab report atau assignment. Maksud aku bukan tolong buatkan keje2 diorang, tapi bagi diorang untuk tiru atau bg softcopy. 

Memang la kite ni kawan2, saling tolong-menolong, bantu-membantu, tiru-meniru. Tapi sampai bile kite nak buat kawan2 kite jadi pemalas, hanya tunggu orang lain siapkan keje pastu diorang hanya tunggu copy je dari korang nanti. Ke korang beranggapan kalo korang bg tiru, nanti korang bleh tiru die plak? Bongok je orang yang pikir macam ni. Bile mase plak korang nak tiru die sedangkan banyak assignment yang die je tiru korang?

Ade kala nya kite kena pentingkan diri gak. Kite kena pikir kadang2 tu kite berusaha bersengkang mata bersusah-payah cari maklumat dalam internet untuk siapkan assignment atau lab report, tapi kawan2 korang yang pemalas ni sedap2 je mintak kat korang untuk copy. Korang yang perasan baik hati pon bagi la softcopy. Kalo buat keje sama2 takpe lagi. Padahal kawan korang tu goyang kaki je, seronok maen game, sembang2 dgn kawan2... tunggu korang siapkan keje pastu tiru je dari korang. Korang tak rase marah ke?

Please la weh...sampai bile korang nak jadikan kawan korang tu pemalas, at least nasihatkan la supaya diorang insaf. Terkadang tu korang bg kawan korang tiru, pastu die dapat markah lagi tinggi, sebab die tambah lagi maklumat lain selain maklumat yang diorang copy dari korang. Padan muke korang, sape suh bg tiru...aku hanye mampu gelak je kat orang yang perasan baik hati ni.

3. Pentingkan diri dalam tolong orang
Perkara ni terjadi kat 'adik' aku kt kolej ni. Mentang2 la die junior korang yang senior2 ni nak buli die plak heh. Ade satu hari tu aku nampak die kena angkat barang oleh sorang makhluk ni. Aku tak paham ape fungsi die suruh 'adik' aku ni angkat barang die, pastu aku tengok die jalan belenggang je, padahal takde pape barang pon yang die tengah bawak. Tolong la, jangan menggunakan kuasa korang sebagai orang yang lebih senior untuk membuli orang yang junior ni. 

Mmg la diorang tak cakap pape, sebab diorang terpakse buat keje korang, kalo tak nanti kena marah dalam meeting blok. Aku tgk 'adik' aku ni slalu je kena follow orang ni, kena angkat barang orang tu la, kena ikut kemana2 la, ingat 'adik' aku ni hamba ko ke hape? Aku hanya berpesan kat die "Jangan jadi hamba pada orang lain...pentingkan diri sket, die bukannya tak mampu untuk angkat barang tu sendiri". Aku tak tau la lepas2 ni die masih 'tolong' orang tu ke tak.

Please la weh...kalo korang tengok kawan korang tu mampu untuk buat keje sendiri, angkat barang sendiri atau ape2 je sendiri, suruh kawan2 korang ni buat keje sendiri, melainkan kalo diorang betul2 tak mampu nak buat. Korang nasihat la secara baik takut2 diorang sentap plak. Jadi la manusia yang rajin, tidak mengharapkan bantuan orang lain melainkan terpaksa.

Situasi2 ni hanya contoh saje. Ade kalanya kite kena pentingkan diri jugak, mengikut keadaan. Kalo rase diorang sangat2 memerlukan pertolongan, kite kena tolong. Kalo rase kawan2 kite ni masih mampu untuk buat keje, tapi diorang je yang tegedik lebih, nak bemanja2 dengan korang nak mintak tolong dengan korang, baik tak payah tolong. Walaupon korang bleh cakap korang tolong dengan ikhlas tak mengharapkan balasan (perasan beriman) tapi sebenarnya korang telah mencipta satu sifat malas dalam diri kawan2 korang tu. Jangan biarkan diorang jadi pemalas. 

Aku tengok orang Melayu la terutamanya, mmg PEMALAS. Aku bangga menjadi orang Melayu, tapi aku malu dengan perangai bangsa aku. Hanya dengan sikap pentingkan diri la bagi pendapat aku, aku rase mampu untuk membangkitkan semangat kerajinan orang2 Melayu ni untuk berusaha lebih. Berusaha untuk menyiapkan assignment sendiri tanpa meniru orang lain, berusaha untuk menyiapkan tugas yang dipertanggungjawabkan kepada diri sendiri, berusaha untuk mengangkat barang sendiri jika mampu tanpa bantuan orang lain dan berusaha untuk menjadi lebih rajin berusaha. Nescaya orang Melayu akan menjadi lebih maju dengan hanya memberi pertolongan yang sepatutnya sahaja.

Kesimpulannya, pentingkan la diri kita untuk faedah bersama. Faedah kepada orang lain adelah kite menjadikan mereka lebih rajin berusaha dan menghindarkan mereka daripada membuang masa dengan aktiviti tak sepatutnya dan Faedah kepada diri sendiri adelah kite lebih banyak dapat meluangkan masa untuk diri sendiri dan korang tak perlu menjadi 'hamba' kepada orang lain.

Mungkin ape yang aku sampaikan bercanggah dengan pendapat korang. Sebarang pendapat boleh la komen di bawah, kita sama2 boleh bincang dan tidak bertelagah, kerana bertelagah sesama kita boleh menggelapkan hati. Sesungguhnya yang baik datangnya dari Allah s.w.t. dan yang buruk itu telah disandarkan atas kelemahan diri saya sendiri. Wallahualam~...

p/s: pentingkan diri pon berpada2 gak...jangan sampai hilang kawan...huhu

2 comments:

  1. but sumtime kita x sedar apew yg kita buat,,,
    sedar2 aty sendiri da terluke kuciwa sbb kawan2 gak,,,sbb pkir x boley nk "menjual ikan",,then bantu la mne yg patot,,,but then org len yg buat, org len yg d hargai,,(-_-)

    ReplyDelete
  2. spt yg tertulis di atas...
    tak salah utk kite membantu...
    tp kite kena tgk keadaan, tgk niat seseorg tu...
    kalo niat kite xnak tolong orang sbb nak suh org tu bertambah rajin rasenye xpe..
    yang penting kite nasihat dulu...

    bab org lain tak hargai..
    tu terkadang sifat manusia..
    tak nampak siapa yang penah tolong kite..
    bile kite dh takde baru diorang ingat sape yg slalu tolong die...insyaAllah

    ReplyDelete