I made this widget at MyFlashFetish.com.

Thursday, March 24, 2011

Jgn Guna Agama Kerana Cinta

(hoho...aku kembali teringat ape yg aku nk tulis pd entry yg telupa sebelum ni...maka dgn lajunya aku menaip supaya tak lupe lg)

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh...

Seperti biasa, entry pada bulan ni adalah luahan perasaan hati aku je. Bukan kata2 ustaz, alim ulama atau imam muda yang korang bleh terus pahat dalam hati sanubari korang. Makanya kalo korang pikir benda ni korang bleh terima, korang ingat dan sampai2kan. Kalo rasa benda ni ntah hape2, sekadar nk menyakitkan hati bg yang terasa, korang bleh tolak bid'ah yang aku cube sampaikan (mcm serius je...huhu).

Berdasarkan tajuk entry kali ni, aku nak gebang sket la pasal masyarakat skrang ni yg banyak mempergunakan agama utk tujuan peribadi. Contohnya gunakan agama utk menarik orang undi parti politik, gunakan agama utk menghalalkan sesuatu yg sah2 haram dan yang paling byk aku perhatikan adelah menggunakan agama utk kepentingan cinta yang kononnya korang perasan suci sangat tu...

1. Gunakan agama dlm lagu nasyid/drama keagamaan yang berunsurkan cinta
Mmg satu fenomena zaman skrang ni, kononnye cube menyampaikan elemen dakwah melalui lagu atau drama tetapi telah mencampuradukkan dengan cinta sesama manusia yang keterlaluan. Aku bukan bermaksud melarang manusia utk bercinta, mmg fitrah manusia utk menyukai antara lelaki dengan perempuan.

Tapi kalo producer nk buat lagu atau drama cinta sesama manusia tp bukan kerana Allah s.w.t., tetiba plak tu nak selitkan elemen yg kononnya agama utk tarik perhatian orang utk dengar lagu dan tengok cite korang, lebih baik tak payah, buat dosa je...dosa sbb buat lagu ntah hape2 dan dosa orang mendengar sampai lalai...

Kumpulan nasyid ni mmg best
Lagu2 dr kumpulan2 nasyid skrang ni yg tak bleh disebutkan nama kumpulannya disini, tp rasenye korang tau kot, kebanyakannye berunsurkan cinta sesama manusia, malah ade yg agak keterlaluan. Contoh lirik, "Bersabarlah sayang, saat indah kan menjelma jua" (aku yg pikir lain kot). Hapekejadah semuanye ni?

Kan bagus kalo lebih byk lagu2 yg berunsurkan cinta dan kasih kepada Allah dan Rasul-Nya...ni tak, lebih banyak lagu jiwang2 cintan2. Lebih baik takyah berselindung dengan menggunakan nama kumpulan nasyid, terus tubuhkan kumpulan rock cintan tangkap nangis je lg bagus...

Lagi satu drama keagamaan tp berunsurkan cinta. Yg ni mesti sahabat baik aku akan terasa sebab die minat tgk cite ni, makanya aku nak mintak maaf awal2 heh kt sahabat baik aku ni, aku bkn bermaksud nk mengata ko tp nak sampaikan kt orang lain gak.

Contohnya sebelum ni cite Ahmad Lurah...dan skang yg tgh hot kt tv adelah cite Ustaz Kamarul (bkn nama sebenar). Cite mmg dah bagus dah mengisahkan seorang ustaz yg alim tp tetiba berlaku perebutan antara beberapa orang pompuan nk dptkan ustaz ni. Hapekejadah semuanye ni? Lebih baik producer drama buat je cite cinta, tak payah nak gunakan nama ustaz2 ni...kan sama je...mencemarkan nama baik orang2 alim je...


2. Gunakan agama utk menjalinkan perhubungan
Ni yg aku lg tak paham. Ade la seorang kawan aku ni kononnya konfius nak pilih antara dua orang pompuan (ingat hebat sgt ke kau). Makanya die pon telah buat solat istiharah utk mintak petunjuk. Dengan izin Allah s.w.t. die telah mendapat petunjuk utk memilih sorang pompuan ni. Mula2 dah bagus dah buat solat sunat. Skali bile dah jd couple (ni dh salah dh, jd couple plak), bawak plak pompuan ni ke sana ke mari naik moto, makan berdua2an, jalan2 bersama2. Hapekejadah semuanye ni?

Mmg la aku rase korang tak pegang2 (pikir baik), tp masalahnya korang keluar tanpa ade muhrim, lain la kalo korang dah kawen. Mase mula2 guna pendekatan agama utk dpt petunjuk sape pompuan yg die nk pilih tp bile dah dpt, trus lupe pasal agama, lupe adat2 dalam pergaulan...wweekk, nak muntah aku orang2 mcm ni.

3. Gunakan agama utk memuaskan nafsu songsang
Ni lg la aku rase paling loya. Ade la sorang kawan aku ni (byknye kawan aku) yg kononnye perasan beriman, bab2 solat atau puase takde plak nak ikut hadis tp benda2 yg die suka pasal perhubungan nak ikut plak hadis (nmpk sgt ikut nafsu). Masalahnye perhubungan yg elok takpe lg, ni perhubungan songsang.

Dipercayai kaum Nabi Luth
Kawan aku ni (laki) slalu la keluar jalan2, makan sama2, tgk wayang sama2 dengan sorang bdk laki ni. Pastu satu hari ni aku terbace la blog die, dan aku tau ape yg die maksudkan adelah laki yg slalu die kuar jalan2 ni. Die tulis lebih kurang mcm ni "Lelaki yang mencintai lelaki lain kerana Allah s.w.t. akan dilindungi oleh Allah akhirat nanti". Pastu ade la ayat2 die yang memualkan aku, dan aku taknak tulis byk sbb takut korang termuntah atas keyboard laptop korang plak.

Ade ke patut die ni bleh pikir sampai mcm tu skali. Hapekejadah semuanya ni? Tau la ko tu sedang mengalami krisis identiti tak tau jantina mana ko skrang, pastu ko suke plak kt sorang laki ni, yg teruknya ko bleh pergunakan hadis utk membetulkan apa yg ko tgh buat...(wwweekkk...muntah hijau aku).

Tolong la paham sket ayat hadis tersebut, ape yang dimaksudkan dengan hadis tu adelah mengasihi sesama saudara, yg lg bagus mengasihi saudara yg kita tak penah kenal langsung dan kita rasa sayang kt orang tu. Bukannya bercinta ikut nafsu kau yg tgh mengalami kemerengan cinta sesama sejenis, dalam erti kata lain gay (maaf la kalo buat korang termuntah hijau jgk).

4. Gunakan agama utk kepentingan parti politik
Ni aku tak tau nak cakap ape. Baru2 ni universiti aku baru lepas pilihanraya kampus yg menyaksikan byk insiden2 yg memalukan. Ade la satu parti ni yg berasaskan Islam tetapi sebahagian ahlinya plak tak mengamalkan ape yg sepatutnya Islam perjuangkan. Aku tak nampak ape yg korang perjuangkan sebenarnya.

Ade satu video yg aku tgk, TNC universiti aku ni telah berjumpa dengan beberapa org wakil dari parti tersebut. Pd pendapat aku, ape yg TNC buat tu nak bagus dah, cube berbincang dengan korang dr parti berkenaan utk menyelesaikan perkara2 yg cuba dibangkitkan. Mmg Rasulullah s.a.w. gemar bermesyuarat utk mendapatkan pendapat semua pihak dan mendapat kata putus yg tak menyakitkan hati mana2 pihak.

Mmg secara dasarnya parti ni telah ditindas sbb kononnya tidak sehaluan dengan aspirasi universiti tp tak perlu la korang yg kononnya beriman sbb masuk parti yg berasaskan Islam nak buat perkara yg aku nk sebutkan ni. Ape yg korang buat cukup memalukan.

Aku tgk TNC tu sabar dan tenang je menjawab segala pertanyaan korang tp korang plak bercakap kasar dengan nada tinggi terhadap orang yg lebih tua (kuang ajar syial). Hapekejadah semuanya ni? Ni ke landasan parti korang? Kalo nk kuang aja tak payah la nak gunakan nama Islam utk parti korang tu, mencemarkan nama baik agama je kalo korang berperangai mcm Firaun. Nmpk sgt korang ni semua hanya cinta pada jawatan dan nk jd terkenal je...

Dah la...panjang sgt dh ni. Ntah2 korang bukan baca pon. Semoga menjadi iktibar dan pedoman korang semua. Yang baik jdkan teladan dan yg buruk jdkan sepadan. Segala yang baik datangnya dari Allah s.w.t. dan yang buruk itu telah disandarkan atas kelemahan saya sendiri. Wallahualam~

p/s: Firman Allah s.w.t., "...Katakanlah: 'Apakah dengan Allah s.w.t., ayat-ayat-Nya, dan Rasul-Nya kamu selalu berolok-olok?' Tidak usah kamu minta maaf, kerana kamu kafir sesudah beriman..." (At-Taubah, 65-66)

6 comments:

  1. hohoho..
    nape tiba2 aku terperasan aku org yg beriman

    ReplyDelete
  2. kalau la kita sama-sama menganalisa sejarah..kan kan... ;)

    ReplyDelete
  3. terharu aku...
    first time dpt komen banyak mcm ni...
    harap lepas2 ni ramai la follower aku...
    dpt la terima komen lg byk...
    huhu

    ReplyDelete
  4. syafiiq: ko mmg perasan beriman pon...same la aku...haha

    hafis: ye btul tu...kalo la mereka2 ni mahu berfikir

    liyan: speechless?

    ReplyDelete
  5. a'ah. entry yg sgt berani...*kagum*

    ReplyDelete