I made this widget at MyFlashFetish.com.

Friday, August 26, 2011

Persiapan Raya - Apa Yg Termampu

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh..

Rasenye semua orang dah buat persiapan raya. Contohnya buat kuih raya, mengecat rumah, jahit langsir baru, dan yang paling penting baju baru. Kalo bleh biarlah kita ni berseri2 di Hari Raya nanti, jangan la pakai yg buruk2 di Hari Raya sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w.

"Aku lebih menyukai seseorang memakai pakaian terbaik yang dimilikinya pada hari-hari raya, iaitu pada hari Jumaat, dua hari raya (Aidilfitri dan Aidiladha) dan tempat diadakan majlis (seperti majlis perkahwinan). Dia hendaklah memakai baju yang bersih dan memakai wangi-wangian." (Imam as-Syafie)

Tapi dalam kita sibuk2 berbelanja jangan la kita lupa pada yg kurang berkemampuan, iaitu fakir miskin dan anak yatim. Jangan la hanya dalam bulan Ramadan je kita ingat mereka. Berpuasa bermaksud mengajar kita untuk menghayati kehidupan mereka2 yg kurang berkemampuan ni. Maka kekalkan la (istiqamah) maksud puasa ni walaupon selepas bulan Ramadan.

Apa yg dimaksudkan dengan kekalkan maksud puasa? Kalo bleh perbelanjaan utk Hari Raya jgn la melampau2, cthnye tiap2 tahun tukar cat rumah, atau terus tukar perabot sempena raya ni, atau beli baju raya yg mahal2. Kalo ade yg buat mcm ni maknanya bulan Ramadan tidak mengajar mereka erti apa2.

"Yang Bagus tak semestinya Mahal, Yang Mahal tak semestinya Bagus"

Kita harus kena sentiasa ingat kehidupan orang2 miskin dan anak yatim. Adekah mereka mampu membuat persiapan seperti apa yg kita lakukan. Tak salah jika kita mampu utk beli macam2 tp jangan la sampai jadi boros. Barang2 atau pakaian yg masih boleh dipakai, kita gunakan la utk Hari Raya ni. Kalo takut org kutuk cakap mcm sama je tahun lepas, ubah suai sket kedudukan rumah ke, atau pakai baju 5 tahun lepas ke...diorg mane nak ingat. 

Seeloknya duit kita yg berlambak mencurah2 ke ladang gandum tu, kita sedekah kepada mereka2 yg memerlukan. Supaya di Hari Raya ni kita semua boleh bergembira bersama2. Sedekah dan zakat adalah dua benda yg berbeza. Jangan kita hanya menganggap duit zakat sudah cukup utk mereka. Sedekah adelah amalan yg sangat dituntut oleh agama dan ia juga merupakan sunnah Rasulullah s.a.w.

"Tahukah kamu orang yang mendustakan agama? Itulah yang mengherdik anak yatim. Dan tidak memberi makan kepada orang miskin." (Surah al-Ma'un, ayat 1-3)
Sesungguhnya yang baik itu datangnya dari Allah dan yang buruk itu telah disandarkan atas kelemahan diri saya sendiri. Wallahualam...

p/s: senyum pun sedekah jugak...tp jgn la hanya senyum tgk penderitaan anak yatim dan orang miskin...

No comments:

Post a Comment