I made this widget at MyFlashFetish.com.

Thursday, September 15, 2011

Semangat Kemerdekaan

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh...


Hari ini cuti lagi...bestnye duduk kat Malaysia sebab dapat cuti slalu. Yang bekerja dapat berehat, yang belajar dapat tidur lebih, yang tak buat pape terus kekal dengan perangainya. Kali ni cuti sbb nak meraikan Hari Kebangsaan yang jatuhnya pada Hari Malaysia iaitu hari di mana Tanah Melayu telah bergabung dengan Sarawak dan Sabah membentuk negara Malaysia iaitu pada setiap 16 September.


Setiap tahun tema adalah berbeza2. Tema Hari Kebangsaan ke-54 pada kali ni adalah "1Malaysia: Transformasi Berjaya, Rakyat Sejahtera". Walaupon Malaysia dah 54 tahun merdeka, tetapi pada pendapat aku Malaysia perlu lebih banyak belajar lagi dengan negara2 maju yang lain. Tak perlu tengok jauh2, bandingkan negara Malaysia dengan Singapura je dah cukup.

Malaysia berada di tangga ke-57 terkaya di dunia berbanding Singapura yang berada di tangga ke-4. Memang dari segi ekonomi tidak dinafikan Malaysia agak ketinggalan berbanding Singapura. Tetapi jangan la semangat cintakan negara di kalangan masyarakat Malaysia juga nak ketinggalan sama.

Sejak perasmian bulan kemerdekaan, aku tengok media masa banyak memaparkan iklan kibarkan bendera Malaysia dan lagu2 patriotik zaman dulu2, contohnya lagu Sudirman-Tegakkan Bendera Kita. Adekah dengan mengibarkan Jalur Gemilang sudah cukup untuk rakyat Malaysia menunjukkan semangat cintakan negara?

Aku begitu kagum dengan apa yang dilakukan oleh Singapura sejak 10 tahun yang lalu untuk meraikan Hari Kebangsaannya. Aku sempat menonton dan mengikuti sebahagian di antaranya. Sejak 10 tahun lalu, tema Hari Kebangsaan Singapura banyak menerapkan pembentukan masyarakatnya supaya lebih berdaya saing dan menaikkan semangat cintakan negara. Korang bleh rujuk segalanya di sini.

Sejak 1984 juga, setiap tahun Singapura telah mencipta banyak lagu2 berunsurkan patriotik. Aku suka lagu tema kali ni sebab ianya menerapkan nilai2 murni dalam semangat cintakan negara dan masyarakat (In Our Heartbeat). Cuba bandingkan negara kita. Iklan2 yang ditunjukkan semuanya lagu2 lama dan lagu2 yang sama, takde kelainan setiap tahun. Kita ade banyak komposer yang hebat2, kenapa kerajaan tak mintak diorang buatkan lagu2 yang bertemakan hari kebangsaan setiap tahun?

Ini la antara sebabnya kenapa kita jauh ketinggalan dengan negara2 jiran kita. Walaupon sebenarnya aku taktau la samada rakyat Singapura bertambah semangat cintakan negara atau tak, tapi sekurang2nya kerajaan mereka mempunyai inisiatif untuk menambahkan semangat cintakan negara di kalangan rakyatnya. Berbanding kita yang hanya fokus untuk kibarkan jalur gemilang di setiap bangunan dan kisah2 komunis yang berlandaskan politik yang tak sudah2.

Harapan aku sebagai orang yang menetap di Malaysia (walaupon aku orang Korea) supaya kerajaan Malaysia mengambil contoh negara2 maju yang lain dalam menaikkan semangat cintakan negara. Tak salah kalo kita meniru atau mencontohi dalam perkara2 yang baik, daripada kita meniru dalam perkara2 maksiat seperti mewujudkan kasino dan tempat2 hiburan.

Sesungguhnya yang baik itu datangnya dari Allah s.w.t. dan yang buruk itu telah disandarkan atas kelemahan diri saya sendiri. Wallahualam...



p/s: jangan saman aku...ini hanya sekadar pendapat sahaja...mmm, aku rindu perarakan pasukan2 keselamatan negara bersama dengan jentera2 masing2, tak tau bile dapat tengok lagi...

No comments:

Post a Comment