I made this widget at MyFlashFetish.com.

Monday, November 7, 2011

Aku bukan ulamak...bukan juga penyemak

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh...


Sejak kebelakangan ni aku rasa aku ni macam terlalu sangat perasan beriman. Tegur atau nasihat orang berkaitan agama, bagi komen kt facebook ayat2 yang kononnya gempak pasal hal agama, mengeluarkan tajuk perbincangan isu semasa bab agama dan macam2 lagi la pasal agama je.


Secara jujurnya aku bukan baik sangat pun. Aku ade jugak buat jahat. Aku memang takde ilmu yang mendalam bab2 agama ni. Aku bukannya menerima didikan dari Sekolah Menengah Agama mahupun Sekolah Pondok, aku bukan dilahirkan dari keluarga tabligh mahupon ulamak, aku bukanlah selalu sangat menonton rancangan Tanyalah Ustaz di TV9 mahupun Al-Kuliyyah di TV3...ape yang aku kemukan semuanya berdasarkan pengalaman dan pendapat aku yang masih ingat2 lupa ape yang aku belajar, baca atau dengar dari sekeliling.



Terkadang aku terfikir, adekah betul ape yang aku sampaikan? Apekah betul ape yang aku lakukan? Kenapa takde orang perbetulkan pon? Kadang2 tu aku rase takut nak keluarkan pendapat, takut tesalah bagi pendapat yang boleh menyesatkan orang lain...nauzubillah. Tapi aku cuba jugak bagi pendapat berlandaskan ape yang aku tahu dari sumber2 yang diyakini. Di akhir ayat selalu aku akan tulis "ini pendapat saya yang bukan ustaz mahupun alim ulamak".

Cumanya aku mengharapkan, jika ada ape yang aku sampaikan mahupun lakukan adalah salah, tolonglah nasihat dan tegur aku. Janganlah takut untuk menegur, jangan biarkan aku tersesat lebih jauh. Walaupun aku mungkin nampak ganas, komen orang dengan hardcore nya tapi Insya-Allah aku akan menerima teguran itu dengan sebaiknya.

Sesungguhnya segala yang baik itu datangnya dari ALLAH S.W.T. dan yang buruk itu telah disandarkan atas kelemahan DIRI SAYA SENDIRI...Wallahualam~


p/s: boleh message dalam inbox facebook aku kalo malu nak menegur secara direct...

1 comment:

  1. SAYE MENGAKUI ANDA GARANG.. HAHA.. SEKIAN.. :) SELAMAT BERKORBAN..

    ReplyDelete