I made this widget at MyFlashFetish.com.

Monday, November 7, 2011

Hari Ini Kita Masuk Putrajaya...Bila Plak Kita Nak Masuk Syurga?

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh...

Hampir setiap hari aku mendengar perbualan dari sahabat2 dan kawan2 aku. Macam2 la yg aku dengar. Ade yang sembang pasal isu semasa, politik, ekonomi, peperangan, hiburan dan macam2 lagi. Terlalu kurang perbualan yang aku dengar mengenai kekuasaan Allah, sirah Rasulullah s.a.w. dan kisah para sahabat.

Aku begitu teruja bila diorang cite pasal politik. Semua diorang tahu, sebut je sape. Pasal Najib, pasal Anwar, pasal cincin 24 Juta, pasal kes liwat, video seks, pasal perjuangan komunis...semua diorang tahu. Pasal hiburan pon sama...semua diorang tahu jugak, pasal Yoona SNSD, Yuna Oh Bulan, pasal Lee Min Ho, pasal Fida, pasal Nabil...mcm2 lagi la.

Nak je aku tanye diorang, korang tahu tak pasal Muhammad bin Abdullah? Korang tahu tak perjuangan para sahabat ketika Perang Ahzab? Korang tahu tak kes Usamah yang meminta pembelaan daripada Rasulullah s.a.w. terhadap seorang wanita yang didapati mencuri? Aku ni bukan lah nak belagak pandai, aku pon tak tahu sebab tu aku tanye. Tengok korang ni mcm dah banyak sangat ilmu, orang lain korang kenal, korang cerita tapi Nabi sendiri macam mane?

Kita semua ni terlalu banyak sangat menyebut nama2 orang yang tak sepatutnya kita sebut, sedangkan takde faedah yang kita dapat, malah menambah dosa lagi sebab mengumpat. Ape yang nak dibanggakan ketika menyebut nama2 ahli politik dan artis2 kt dunia ni. Mereka ni hanya terkenal kt dunia je, dan mungkin kt Malaysia je.

Lebih elok kita cerita kisah2 zaman Rasulullah s.a.w., contohnya kisah Uwais yang namanya sentiasa disebut dan sangat terkenal di langit. Sampai para malaikat pun bercerita tentang ketaatan Uwais terhadap ibunya di 'LANGIT ALLAH', yg korang taknak cite pasal pemuda ni apesal?

Banyak lagi kisah Rasulullah s.a.w. dan para sahabat yang lain, atau cerita pasal kekuasaan Allah, dosa dan pahala, nikmat syurga dan azab neraka. Kan bagus kalo bercerita pasal ni, tambah jugak iman aku yang perasan beriman ni.

Kan bagus kalo dalam dunia realiti pemimpin kita macam ni...
Sesungguhnya yang baik itu datangnya dari Allah s.w.t. dan yang buruk itu telah disandarkan atas kelemahan diri saya sendiri....wallahualam~


p/s: tak salah kalo nak bercerita...tapi rasenye kurang2kan la

No comments:

Post a Comment