I made this widget at MyFlashFetish.com.

Monday, December 5, 2011

Orang Yang Kuat

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh...

Setiap subuh hari ketika aku dan sahabat baru nak memulakan perniagaan iaitu memasak hotdog, kami akan mendengar satu siaran radio, iaitu Panas fm. Dalam pukul 7 lebih mcm tu, ade satu slot yang dinamakan 'Panggilan Hangus'. Slot ni dibuat khususnya untuk membuat orang yang nak dikenakan tu marah. Kebanyakan orang yang mengenakan tu adalah kawan baik sendiri, tunang sendiri, malah anak sendiri pun ada.

Ade satu hari tu aku dengar 'Panggilan Hangus', seorang perempuan nak kenakan tunangnya. Dia kononnya buat2 dia telah keluar makan dengan lelaki lain (bekas kekasih lama), kemudian suruh DJ radio ni yang menyamar sebagai lelaki tersebut, telefon tunangnya cakap dia keluar makan dengan perempuan tadi. Bila DJ radio ni melakukan seperti yang dirancangkan oleh perempuan ni tadi, tunangnya sangat marah sampai beberapa kali jgk la dia off telefon. Perempuan ni pulak boleh gelak2 bila tunang lelakinya marah2 dan off telefon, menganggap dia telah berjaya kenakan tunangnya.

Adekah DJ radio ni tak rasa bersalah kenakan orang dengan membuat orang lain marah? Adekah perempuan macam ni yang kita nak buat isteri? Kalo awal2 lagi dah kenakan orang, mcm mane la bila kawen nanti. Kalo ade orang berani nak buat panggilan hangus kat aku buat la... memang mati aku kerjakan...(perasan ganas).

Salah satu cara untuk mengelakkan kemarahan adalah dengan menjauhi orang2 yang suka membuat kita marah dan bercampur dengan orang2 yang sentiasa menggembirakan hati kita. Maka, nasihat aku kepada lelaki tersebut, tinggalkan je perempuan tu...woha


Rasulullah sallallahu alaihi wasallam bersabda, "Orang kuat itu bukanlah yang menang dalam gulat tetapi orang kuat adalah yang mampu menahan nafsu amarahnya" (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

Antara cara2 terbaik yang diajar oleh Rasulullah sallallahu alaihi wasallam untuk meredakan kemarahan adalah:
1. Mengucapkan "Audzubillahi minasy syaithanir rajiim"
2. Jika kemarahan masih belum hilang, maka disyariatkan supaya duduk, tidak boleh berdiri. Jika belum hilang berbaring.
3. Diam tidak berbicara untuk mengelakkan keluar kata2 yang mencela dirinya dan orang lain.
4. Berwuduk kerana marah itu dari syaitan dan syaitan itu dari api. Alang2 dah ade wuduk tu, buat la solat sunat sekali.
5. Berpuasa kerana puasa dapat mencegah perbuatan keji dan sia2.

Sesungguhnya yang baik itu datangnya dari Allah s.w.t. dan yang buruk itu telah disandarkan atas kelemahan diri saya sendiri. Wallahualam...

No comments:

Post a Comment