I made this widget at MyFlashFetish.com.

Tuesday, October 9, 2012

Pengalaman Konvo


Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh...

Tak lame lg sahabat2, kawan2 dan pelajar2 UPM yg baru abes pengajian akan terlibat dalam Konvokesyen UPM kali ke-36... ade yang sibuk amek jubah konvo... ade yang feeling2 model amek gambar kt hutan pine IBS (tmpt ni mmg jd tumpuan bile time konvo)... ade yang sibuk beli-belah pakaian nak pakai time konvo nnti biar nmpk smart... smpi ade yg tanye aku nak beli baju kaler ape (perasan fashion designer)... yang xleh blah, ade yang beli henset baru (mcm xde kaitan dgn konvo je)...

Walau ape pun, kenangan konvo mmg x bleh dilupakan... sape yg tak datang konvo mmg suatu perkara yg merugikan... sbb konvo ni bg aku sebagai tanda kejayaan kita menghabiskan susah senang kite blaja pening kpale otak... dan waktu konvo ni jgk adelah satu tanda penghargaan kita kpd mak ayah kita yg slame ni bekorban tenaga, masa, wang ringgit utk tgk kita berjaya memegang segulung ijazah...

Agak sedih jgk bile dpt tau ade kwn2 yang parents tak dpt dtg sbb pergi ke tanah suci... mungkin ade sebahagian org anggap tak kesah la mak ayah dpt datang tgk konvo ke tak... mula2 sblum aku konvo dulu pun ade perasaan mcm ni gak... tp ade satu peristiwa yg telah mengubah perspektif aku... dan aku rse mak ayah mmg patut ade ketika kita konvo...

Pada pagi Ahad, sesi ke-3 Konvokesyen kali ke-32... mak aku seorang diri bertolak dari hotel di KL dan sampai di Dewan Besar... time tu aku masih bersolek lg (woha~)... lepas siap2 aku naik moto LC dgn kelajuan 40km/j sambil memakai blazer (perasan macho gler mase tu)... sampai2 je aku terus ke khemah tetamu sbb mak aku ckp die tunggu kt situ...

Sampai2 je tgk mak aku tersenyum riang... mungkin nmpk anaknya mcm Aaron Aziz (perasan hensem)... pastu aku bg pas masuk kt mak aku dan beratur utk masuk ke dewan konvokesyen... bile masuk je dewan rse sgt bangga... taktau mne mak aku duduk tp aku tau die mesti rse bangga gak... abes je konvo, aku terus pg amek gmbr sama2 dgn mak... kami tepakse rushing sbb mak aku nk balik ptg tu jgk, esok keje katenye... lepas hantar mak aku smpi Puduraya, aku pun balik UPM...

Nmpk mcm biase je kan... tp sebenarnye ade kisah tersirat yg sgt menyentuh jiwa aku smpi skrang (mak cerita pada aku selepas beberapa bulan)... sebenarnye masa aku smpi kt Dewan Besar memakai blazer smart2, mak aku dah ternampak aku dari jauh... dan pada ketika itu airmatanya telah mengalir, mungkin berasa bangga dgn anaknya... dan ketika aku smpi kt mak aku, die cube sembunyikan tangisan tu dgn senyuman riang...

Mase kt dalam Dewan Besar, mak masih dpt kenal aku walaupun agak ramai yg berjalan masuk... dan mak jerit2 nama aku... pastu org sebelah die ckp, “Aya... dia tarak dgr punya... tak payah jerit la.” ... ya mmg btul aku xdgr langsung jeritan mak aku... mungkin suasana ketika itu agak bising dgn muzik perarakan masuk... tp kalo dpt diundurkan masa, kalo aku tau mne mak aku duduk... sudah pasti aku akan sekurang2nya melambai tangan dan flying kiss pada mak aku... dan skali lagi mak aku menangis bile tgk aku terima ijazah dari pro-canselor mase tu...

Begitu la sbnrnye perasaan mak aku ketika melihat anaknya menerima ijazah... dan aku yakin perasaan mak2 atau ayah2 org lain jgk mcm tu... bangga dgn pencapaian anak masing2 dpt menghabiskan pengajian dgn jayanya... cume kite je tak tau... kepada kawan2, abes konvo nnti tolonglah peluk cium mak ayah masing2 dan ucapkan terima kasih pada mereka... kerana aku tak berkesempatan buat mcm tu... insyaAllah, aku akan peluk cium mak aku untuk konvo Master aku nnti...


Sesungguhnya yang baik itu datangnya dari Allah dan yang buruk itu telah disandarkan atas kelemahan diri saya sendiri... wallahualam~

p/s: Tahniah pada sahabat2 dan kawan2 yang akan bergraduat nnti...

2 comments: