I made this widget at MyFlashFetish.com.

Tuesday, November 13, 2012

Muharam datang lagi...

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh...

Perasan sibuk... tu yg mampu aku perkataan sebab dah lame tak update blog...

Seperti title entry kali ni, esok dah masuk tahun baru bagi kalender Hijrah... bagi yg terlupa atau tak ingat, tahun depan nak masuk 1434H (perasan hebat padahal baru check tadi)... mari kita muhasabah diri semula... sejauh mana amalan kita tahun ini?... adekah tercapai azam2 kita diawal tahun 1433 dulu?

Kenapa kita tak dapat nak capai azam tahun sebelum ni? Antara sebabnya adelah azam yang tak munasabah, tak tercapai akalmu dan tak larat nak tunaikan... Aku nak bagi tips sket la kalo nak buat azam ni... aku ni bukan la hebat sgt pon... bukan pakar motivasi pon... tp berdasarkan pengalaman diri... kalo nak ikot bleh, tak nak ikut xpe... jgn kutuk2 dh la...

1. Kalo nak berazam... biar la yang mampu kita laksanakan... tak kesah la tinggi mane pon azam tu tp biar logik dan mampu kita buat... 
Sebagai contoh: Tahun ni nak berazam dapat 4.00 flat... like seriously korg mampu? tak kesah kalo korg mampu... tp kebanyakan yg aku perasan sebahagian kawan2 aku yg penah berazam mcm ni... bila dia tgk result 1st test yg kurang membanggakan... diorg terus down dan terus melupakan azam tu... thats why kalo kita letakkan azam biar la yg rendah sket tp masih tinggi... contohnya nak dapat 1st class 3.75 ke atas... insyaAllah walaupon 1st test markah kurang... kita still akan terus berusaha utk dapat ape yg diazamkan

2. Jangan berazam benda yang sememangnya wajib kita buat...
Sebagai contoh: Jangan berazam untuk solat fardhu 5 waktu, untuk puasa sebulan Ramadhan, untuk bayar zakat... ayoo~ ni mmg wajib, tak perlu azam... tak buat korang berdosa... yang patut korang azamkan adelah "aku nak solat fardhu 5 waktu di masjid/surau pastu aku nak tambah lg buat solat2 sunat, aku nak puasa sunat Isnin dan Khamis, aku nak bg sedekah setiap minggu kat masjid/surau"... ni baru betul azam... benda yang wajib masih kita laksanakan... ditambah plak dgn perkara2 sunat... pergghhh, meletup amalan kau jah tahun tu!!!

3. Berazam untuk istiqamah dalam beramal... bukan beramal sebanyak mungkin...
Sebagai contoh: Tahun lepas aku ade 5 azam, takkan tahun ni nak sket plakkan, tambah lg 9 la, jd 14... deeeyyy chhaaa~... tahun lepas punya azam semua ko tunaikan ke? biarlah sikit tp kita mampu kekalkannya... tak kesah la kalo ade azam yang sama mcm tahun lepas... contohnya korg baca Al-Quran satu muka setiap hari... ni adelah lebih bagus daripada baca Al-Quran satu juzuk, pastu cakap "eh semalam aku dah bace satu juzuk, rehat la beberapa hari"... hampeh~

Rasulullah sallallahu alaihi wassalam bersabda: "Amalan yang paling disukai Allah ialah amalan yang berterusan (istiqamah) walaupun sedikit" (HR Bukhari dan Muslim)


Ni antara beberapa tips la untuk dijadikan panduan... taknak ikut pon takpe... aku tak rugi ape2 pon, korang yang rugi... woha~

Sesungguhnya yang baik itu datangnya dari Allah dan yang buruk itu telah disandarkan atas kelemahan diri saya sendiri... wallahualam~


p/s: jangan lupa doa akhir tahun dan awal tahun.... 

No comments:

Post a Comment