I made this widget at MyFlashFetish.com.

Saturday, November 17, 2012

Isteri Cantik Yang Solehah

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh...


Duit tak ada tapi hati ingin kahwin
Apa dayaku woo woo kawan

Mmmm... bulan ni saje ade 3 kad jemputan kawen aku dapat... bulan depan plak ade 2 undangan kawen lg... hadoi, bile la giliran aku nak bg kad plak... woha~

Penah seorang ustaz menjawab soalan dari sorg jemaah yg datang mase tazkirah maghrib... soalan tentang impiannya atau ciri2 calon isteri yg beliau sukai... mmm, tak sangka... ciri2 yg beliau suka sama yang mcm aku suke gak... hehe

1. Seorang 'Ninja'

Ninja kat sni bukannye ninja assasin atau ninja turtle, yang dimaksudkan adelah pompuan yang berpakaian seperti ninja... masih tak paham lagi... pompuan yang pakai purdah la... kan nampak mata je mcm ninja kan... sejuk mata memandang... hehe~

Aku rse bkn aku je yang suke, mat rempit pon kalo ditanye nak kawen dgn spe... diorg lebih prefer kawen dgn pompuan2 mcm ni berbanding minah2 rempit... pompuan yang pakai purdah ni selalunye memang pakai menutup aurat la... jubah ke, baju kurung ke... xde la plak selama ni aku nampak yg pakai purdah tp pakai skirt...

Dan selalunye yang pakai purdah ni yang sudah berpunya la... sebab dia hanya nak tunjukkan kecantikan wajah utk suaminye saje... woha~


2. Surirumah sepenuh masa

Kalo tak ada masalah dlm pendapatan keluarga... adelah disarankan utk para2 isteri tak bekerja dan hanya fokus untuk menguruskan keluarga semata2... jgn ckp la bosan duk umah nanti... banyak keje yang bakal isteri buat sebenarnye... jaga anak, memasak 3 kali sehari minimum, kemas umah, basuh baju, mcm2 lagi la~

"Amek la orang gaji... kan senang"... amboi2, senangnye cakap... punye la berita mcm2 pasal orang gaji bawak lari barang kemas, anak tesedak susu sbb orang gaji tak perasan, orang gaji rampas suami... masih lagi nak amek orang gaji?

Kalo ibu (isteri) yang menjaga anaknye sendiri... takkan jd anak tesedak susu, anak jatuh dari katil, anak tesepit pintu... sebab aku tau naluri ibu lebih sayangkan anak dan akan beri lebih perhatian pada anak sendiri berbanding dgn orang gaji... kalo pasal kemas umah jgn ckp la... tu umah sape? ko ingat orang gaji akan bersihkan betul2 ke?


3. Pandai memasak

Masakan adelah satu elemen yang paling penting dalam kebahagiaan rumah tangga... nak tau kenape, nak bgtau la ni... penah dengar tak "Nak pikat suami melalui perutnya"... maksud pepatah tu bukannye suh geletek perut suami... tapi maksudnye masak masakan yang sedap utk suami makan...

Air tangan seorang isteri sebenarnye mengalirkan kasih sayang dalam masakan yang dibuat... secara tak langsung akan membuatkan suami akan sentiasa balek umah untuk makan... dan mewujudkan anak2 yang sihat dan sentiasa dengar cakap mak ayah... (ni pendapat sendiri je)

Tapi cube bayangkan kalo isteri tak pandai masak... suami asyik makan kat luar je la... mne nak timbul kemesraan kalo mcm tu... silap2 suami terjumpe tukang masak cantik kt luar sana, naseb la korg... anak2 pon kalo asyik mkn kt luar gak... mcm mne anak2 nak sihat... sbb kebanyakan warung2 kat luar sana mne jaga kebersihan sgt pon...

Kalo isteri yang masak pastinya masakan akan dijaga kebersihannya dan dimasak dengan sempurna dengan sentuhan kasih sayang... kukus grill panggang kukus grill panggang kukus (obses dengan masterchef)... tp suami jangan la duk goyang kaki je... tolong2 la isteri beli barang, potong2 bawang, gaul2 lauk... baru la bertambah kemesraan tu...


Ni semua sekadar pendapat aku semata2 la... yang menjamin kebahagiaan sebenarnye datang dari Allah... insyaAllah kalo ade ciri2 utama ni, suami pasti akan bertambah sayang... kat sini pon ade tips2 romantik mengikut Sunnah Rasulullah sallallahu alaihi wasallam...

Rasulullah sallallahu alaihi wasallam bersabda, "Janganlah kamu nikahi wanita kerana kecantikannya, kelak kecantikannya itu akan membinasakannya; janganlah kamu nikahi wanita kerana hartanya, boleh jadi hartanya akan menyebabkan kederhakaanmu; sebaliknya nikahilah wanita yang beragama."


Sesungguhnya yang baik itu datangnya dari Allah dan yang buruk itu telah disandarkan atas kelemahan diri saya sendiri... wallahualam~



2 comments:

  1. fuyo...ninja..ko berkenan kat sape??meh aku jadi orang tengah

    ReplyDelete
  2. idam cantik? cubalah resipi mudah fungus BBC MARDI Station hanya di MARDI Station CH

    ReplyDelete