I made this widget at MyFlashFetish.com.

Wednesday, June 22, 2011

Hargailah Hartamu Selagi Masih Ada

(tahukah anda bahawa pada 23 Jun 2011, Jakarta menyambut ulangtahunnya yg ke-484...sekadar penambahan ilmu je, xde kaitan dgn entry pon)

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh...

Berdasarkan tajuk entry pon rasenye korang dh tau ape yg aku cube nk smpikan dlm entry kali ni. Ramai yg aku dh penah bg nasihat pasal hal mcm mane nk guna duit dgn sebaiknya, samada diorg yg bertanya sendiri kt aku ataupon aku sendiri yg bg nasihat secara terus (perasan bagus). Dalam entry sblom ni pon aku ade cite (Keperluan atau Keinginan). Byk jugak respon yg aku dapat...ade yg menerima dgn hati terbuka, ade yg mengejek2, dan ade gak yg gelak2...sabar je la

Ade yg nak beli kamera, ade yg nak beli henset, ade yg nak beli keta, dan ade yg suke berbelanja sakan dgn pegi maen boling, tgk wayang, karaoke, mkn mewah2 setiap minggu. Mmm...banyak sungguh duit korang ek. Kadang2 aku rase jeles plak korang dpt kuar jalan2, beli barang2 yg korang idam2kan selama ni, best nye idop korang.

Cumenye aku nk tanye la sbb korang ni byk sgt duit...ade buat simpanan utk masa depan tak? Contohnya ade simpanan utk pg Haji? Atau ade simpanan utk duit belanja semester depan? Atau ade simpanan utk bg sket utk mak bapak korang? 

Bila ditanye bile nk pg haji, cakap tak mampu lg. Bile duit JPA atau PTPTN masuk lmbt, merungut ckp diorg lembap mcm itik pulang petang. Bile duit dah xde, mintak plak dgn mak bapak. Korang sbnrnye tak layak utk jwb soalan mcm tu. Korang ade penah tepikir tak...ape perbuatan yg korang buat ni sbnrnye berpunca dr keborosan korang sendiri. Korang (termasuk aku gak) tak pandai menghargai apa yg ade skrang ni...

Mungkin masa ni korang masih boleh gelak2..berjoli lg sbb banyak duit, JPA kan ade...mak ayah pon bleh bg duit lg (ye la mak ayah Datuk Datin). Elok la tu perangai. Ingat duit mak ayah korang tu duit korang ke? Salah sama skali. Sebenarnya duit yg korang ade tu sebenarnya milik mereka dan mereka berhak amek semula (selagi tidak membebankan kita). Tp, smpi skrang korang (termasuk aku) masih menyusahkan diorg dgn terpakse menanggung korang, padahal korang gunakan duit mereka dgn benda2 yg xberfaedah. Patut ke kita balas jasa mak ayah mcm ni?

Pernah seorang anak datang mengadu kepada Rasulullah s.a.w., "Wahai Rasulullah, saya memiliki harta dan anak tetapi ayahku ingin menghabiskan harta aku." Rasulullah menjawab: "Kamu dan harta kamu adalah milik ayah kamu." (H.R. Ibn Majah)

Rasulullah s.a.w. bersabda, "Tidak dihalalkan bagi seseorang memberikan satu pemberian kemudian memintanya balik kecuali seorang ayah terhadap apa yang diberikannya kepada anaknya." (H.R. At-Tirmizi)

Selami hati, selami jiwa, selami lautan dalam... Bayangkan korang dh berusaha penat lelah keje mencari duit...tetiba ade sorang makhluk ni amek duit korang pastu belanje ape2 yg die suke...ape korang rase? Mcm tu la mak ayah korang rase sbnrnye. Walaupon mmg tanggungjwb diorg bg nafkah kt korang, tp sekurang2nya kite kurangkanlah beban mereka.

Contoh yg kite bleh buat...kalo korang nak beli kamera, cube guna duit sendiri tanpa mengharapkan satu sen pon dr mak ayah (dgn bekerja ke). Nescaya korang akan lebih menghargai kamera tersebut sbb kamera tu dibeli menggunakan hasil kita sendiri, kita akan lebih menyayangi, berhati2 dan sentiasa jaga, takut hilang atau rosak. Disamping tu gak korang xmenyusahkan mak ayah korang...kan bagus mcm tu. Tp berbalik kpd Keperluan atau Keinginan plak, kalo Keinginan korang semata2 nk beli kamera tu tanpe ade kepentingan pon kalo beli, menyimpan tu adelah lebih baik.

Perkara ni termasuk jgk la pg maen boling ke, karaoke ke, tengok wayang ke, makan kt tmpt2 mewah ke. Korang mungkin xrase nk berjimat skrang, sbb korang byk duit lg kan. Tengok la bile duit korang dh 'senak' nanti...baru la tekial2 nak simpan duit la, menghargai duit yg ade la, baru nak ingat nasihat aku la (perasan bagus lg). Kpd korang yg ade kwn2 yg suke berbelanja, nasihatkn la die dan diri anda sendiri...Ingat Kaya sebelum Miskin...

Sesungguhnya yang baik itu datangnya dari Allah dan yang buruk itu telah disandarkan atas kelemahan diri saya sendiri. Wallahualam...


p/s: Janganlah korang hanya berjimat awal2 je bile dh dgr nasihat aku tp lepas tu xbuat dah, berbelanja sakan lg lepas tu...istiqamah la sentiasa, nescaya byk faedahnya kalo anda berjimat bermula dr sekarang...

2 comments:

  1. oi...apsal tetibe ad cite sal kamera lak ni....

    ReplyDelete
  2. alamak...haha...contoh je weh...
    tak maksudkan sape2..nak2 ko~

    ReplyDelete