I made this widget at MyFlashFetish.com.

Wednesday, September 26, 2012

Tiga Bulan Pertama Kali Tujuh Tahun (Part 2)

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh..


2) Kerja di Unit Zakat UPM

Alhamdulillah, perjalanan pengajian aku selama 7 tahun kat UPM berakhir dengan simbolik melepaskan ikan sepat aku sebanyak 7 ekor yg aku bela selama hampir 3 tahun ke Tasik Bukit Ekspo UPM.. harap diorg dapat hidup bebas dan dpt berdikari lepas ni tanpa mengharapkan bantuan sesape lg.. mcm gak aku..


Lepas beberape hari aku keluar dari kolej, aku ditawarkan keje sementara kat Unit Zakat UPM.. tak lame pon sebulan je.. tapi walaupon sebulan banyak yg aku dapat sepanjang aku keje kat sini.. mane tak bestnye, duduk kat depan kaunter zakat tu.. pastu kejenye melayan tetamu yg dtg, ala2 mcm kaunter pertanyaan la.. jumpe ramai org, kawan ade, lecturer pon ade..

Sebenarnye bile aku jaga kaunter ni baru aku sedar, ramai yg tak tau tentang zakat ni.. terutamanya ramai yg hanya tahu kita hanya wajib membayar Zakat Fitrah je, sedangkan Zakat Harta pun kita wajib bayar gak.. Zakat Harta pun ade mcm2 jenis cthnye Zakat Pendapatan, Emas, Perniagaan dan sebagainye.. bleh rujuk sendiri la laman web zakat atau tanye amil, aku pun tak arif sgt.. baru keje sebulan je.. woha~

Selain tu aku dpt tau gak ramai yg terlupa utk mengqada’kan puasa smpi diorg terpakse membayar fidyah.. ni berlaku terutamanya pade pompuan yg suke melambat2kan ganti puasa, kononnye nak tunggu bulan Rejab dan Syaaban sbb bleh puasa sunat skali.. pastu bile dh smpi bulan tu, tak dpt puasa sbb uzur la, sakit la, tak larat la.. kalo puasa awal2 kan senang, puasa dalam bulan Syawal.. dapat pahala puasa setahun.. tak perlu nak bayar fidyah..

Pertama kali bekerja ni mmg seronok.. sbb bile kita suka dgn keje yg kita buat, kita akan rse enjoy dan tak rase pressure.. bak kata Hamka Keretamayat, “Kita sudah merasa pencen lebih awal bila kita rasa suka pada kerja yang kita buat.” Sape yg tak paham, bleh pikir sendiri.. mmm, terasa mcm nak keje semula kt situ, dapat tak peluang lg?.. setelah hampir tujuh tahun..

Bersambung Part 3

No comments:

Post a Comment