I made this widget at MyFlashFetish.com.

Wednesday, September 26, 2012

Tiga Bulan Pertama Kali Tujuh Tahun (Part 3)

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh...

3) Banjir di Serdang

Kejadian ni berlaku yg aku ingat hari Selasa, sbb hari Khamis tu kami serumah bercadang nak buat open house sempena Raya.. mula2 hujan petang tu agak biasa bg aku walaupun hujan agak lebat.. time tu kami 4 org kat umah tgh duk sembang gelak2.. tak pikir pape pun yg bakal berlaku..

Tetiba sorg member aku ni terasa nk pg dapur.. skali die tgk air dah masuk umah.. pastu die jerit bergema satu umah, “Weh, air masuk umah kat belakang!!”..  kitorg semua pun pg tgk blakang.. pastu die jerit lg.. “Weh, air penuh kat depan!!”.. kitorg semua pg ke depan plak.. pastu semua tecegat tgk air yg makin laju masuk dalam umah..

Time tu semua org tak panik, cume tak tau nak buat ape, takde sorg pun yg penah mengalami banjir.. kawan aku yg duk jerit2 td excited tgk air masuk umah.. padahal keta die tgh tenggelam depan umah tak nmpk plak, sibuk call sedara-mara ckp umah banjir.. hampeh btol..


Bile air dah paras betis baru la kitorg celik akal sket.. barang2 semua letak kat tmpt tinggi.. suis semua off.. time tu aku pikir nak kuar umah dah bile air dh paras peha tp diorg ni mcm taknak kuar plak.. aku kemas barang aku jela, peduli ape aku diorg nk duk dalam banjir tu, yg penting aku nak selamatkan diri.. lepas aku dah siap nak kuar tetiba plak diorg nak ikut, baru nak kemas2.. adoi, satu hal plak nak tunggu..

Bile kuar umah rupenye kt luar lg tinggi, air paras pinggang aku.. kitorg semua terus pg skola dekat dgn umah sbb tgk tu je la bangunan yg tinggi kt area ni.. pastu kitorg cadang nak duk kt umah member aku sorg ni kt Kajang.. sbnrnye ramai je yg tawarkan utk tinggal kt umah diorg area2 sni gak yg tak kena banjir.. tp dlm kepala aku pikir aku tgh lapar je ni, sbb aku puasa hari tu.. kalo tinggal dgn family die maybe mak die akan masak sedap2.. haha

Tp kejadian ni byk hikmahnye.. lepas banjir tu kami semua ‘format’ bersihkan umah.. barang2 yg berzaman kt umah tu trus buang.. dan umah kami ni lebih kemas berbanding sblom banjir.. kalo tak stor kt blakang umah tu penuh dgn barang2 yg bkn hak milik ahli umah skrang ni pun.. pihak Majlis Perbandaran pon baru nmpk muka tolong bersihkan kawasan perumahan dan tolong fogging sbb nyamuk bertambah banyak.. padahal dulu mmg dah banyak je..

My new look room lepas banjir... cantik tak?
Mmg banjir ni membawa pengajaran pada semua.. bila Allah turunkan azab mmg takde yg terlepas, yg byk buat amal mahupun yg byk buat maksiat.. banjir yg sket mcm ni pun ramai dah merungut, ni kan plak tsunami kat Acheh.. hanya orang2 yang mahu berfikir kekuasaan-Nya akan mendapat hidayah.. mmg pengalaman yg tak bleh dilupakan.. setelah hampir tujuh tahun..

Sesungguhnya yang baik itu datangnya dari Allah dan yang buruk itu telah disandarkan atas kelemahan diri saya sendiri... wallahualam~

p/s: time banjir ni dpt msg dr seseorg setelah sekian lama.. ermm, mmg banjir ni membawa hikmah..

No comments:

Post a Comment