I made this widget at MyFlashFetish.com.

Wednesday, September 26, 2012

Tiga Bulan Pertama Kali Tujuh Tahun (Part 1)


Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh...

Dah lame giler aku tak menaip dalam blog ni, sampai dah ubah application pun aku tak sedar.. mungkin sbb perasan sibuk kot.. oklah, mesti ade yg tertanye2 ape bende tajuk entry yg merepek sgt ni (perasan ramai follower yg nk bace blog aku ni).. sebenarnye kali ni aku nak cerita ape yg aku buat sepanjang tiga bulan yg aku perasan sibuk ni.. yg paling penting semua ni adelah kali pertama sejak aku berada di UPM ni selama tujuh tahun..

1) Panjat Bukit Broga terus ke Air Terjun Gabai

Akhirnye tercapai gak hajat aku nk pg Bukit Broga.. seminggu sblum bebudak kolej ni final exam (kirenye dalam study week la).. kami seramai tak ingat bpe org, yg ingat tiga keta je.. bekumpul seawal jam 4 pagi (cadangnye mcm tu la).. tp akhirnye kami bertolak kul 5.30 pagi..

Sampai sana langit mcm dh nk cerah sket.. hajat hati nak tgk matahari terbit, tp mmg tak sempat la, kaki bukit pon tak jejak lg.. 1st time jejak kaki mmg teruja, tp baru naik sket je tetiba rse semput dah.. maybe dah lame tak panjat bukit kot (pernah ke? Huhu..)

Setelah mengharungi cerun yg tinggi dan tanah yg berpasir licin.. akhirnye sampai gak ke puncak Broga.. (Hah!! Blom lg?) Rupenye aku baru smpi checkpoint yg first.. bebudak ni ckp depan lg baru smpi puncak.. aku dgn semputnye pon teruskan la perjalanan dan setelah hampir sejam (posing amek gambar byk, tu yg lmbt).. baru la kitorg sampai ke puncak Broga yg berbatu setinggi 400m..

Panjat satu hal.. nak kena turun plak.. knape la takde kereta kabel kt Broga ni.. nasib baik trun bukit lebih senang dr panjat.. lepas semua turun, kitorg semua sarapan dulu kt mamak berhampiran sblom truskn perjalanan ke Gabai.. sampai Gabai kena panjat lg tangga tinggi plak.. adoi, mmg menguji kekuatan otot kaki btul la.. lepas mandi tak seberape kt situ sbb semua dah kepenatan, kitorg pon balek kolej..


Mula2 aku pikir dah serik dah nak pg Broga dan Gabai dlm hari yg sama.. seminggu lepas tu kwn umah sewa aku ajak plak plan yg sama.. tp kali ni stamina unggul sket la sbb dh stretching seminggu awal.. haha (perasan lawak). Sesampai je kt kaki bukit, aku dgn lajunye terus naik ke puncak... siap kutuk member2 yg lembap mcm siput tu.. ade yg tak larat nk naik sampai puncak turun semula..

Tapi kali ni berbeza sket.. sampai kt puncak Broga, kami yg berjaya survive bercadang utk teruskan perjalanan lg ke Gunung Tok Wan, lg 4km kot.. aku tak nak pg tp yg laen nk pg jd aku terpakse ikot je la.. jalan punye jalan tak jumpe2 puncak.. sepanjang jalan aku sumpah seranah.. aku rse berjalan nk smpi Perlis dah, tak jumpe2 puncak pon lg.. jd kitorg stop dan patah balek..

Plan yg sama.. lepas naik Broga trus ke Gabai.. masih semput gak panjat tangga Gabai tu walaupon dh banyak kali gak panjat tangga tu.. masa ni gak la 1st time aku maen sliding kt air terjun tu.. aku tgk org yg maen sliding asyik jatuh kt batu tu ingatkan sakit, tu yg aku tak brani nk try.. rupenye bile dah try jatuh tak sakit pon.. aku siap cube slide 4-5 kali lg.. haha bangga jap dengan diri sendiri.. setelah hampir tujuh tahun..

Bersambung... Part 2

No comments:

Post a Comment