I made this widget at MyFlashFetish.com.

Wednesday, August 24, 2011

You'll Never Walk Alone

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh...


Sabtu lepas telah berlangsungnya perlawanan antara dua pasukan terhebat iaitu Arsenal menentang Liverpool. Dengan beberapa pemain Arsenal yang mengalami kecederaan, juga pemain yg digantung serta kapten pasukan yg baru dijual, menampakkan sedikit kegoyahan pada posisi pasukan Arsenal. Liverpool yg dibarisi pemain2 hebat menampakkan kesungguhan pasukan ini utk memenangi perlawanan.

Segalanya bermula apabila salah seorg pemain pertahanan Arsenal, Koscielny mengalami kecederaan dan terpaksa dikeluarkan. Serangan dilakukan oleh kedua2 pasukan tetapi penjaga gol berjaya menyelamatkan gawang masing2. Separuh masa pertama berkesudahan dgn tanpa jaringan. Hujan mulai turun pada separuh masa kedua. 

Arsenal terpaksa bermain dgn 10 pemain apabila Frimpong dilayangkan kad merah akibat mengasari Lucas. Liverpool lantas memasukkan gandingan terhebatnya Suarez dan Meireles. Gandingan ini berjaya apabila serangan yang dilakukan oleh Suarez menyebabkan Ramsey telah tertampan bola ke gol sendiri. Sebelum perlawanan berakhir, Suarez berjaya menjaringkan gol lagi menjadikan kesudahannya adalah 2-0. (perasan komentator). Nampaknya peluh dan air hujan mengalir bersama2 air mata pemain Arsenal...woha 

Mesti korg pelik kenapa aku tetiba cite pasal bola ni. Bukan ape kepada sesiapa yg xtau, perlawanan ni sebenarnye berlangsung pada pukul 8 mlm waktu Malaysia. Dan kepada yg buat2 taktau plak, lebih krg pukul 8.30 mlm dh masuk waktu Isyak diikuti solat sunat terawih. Tetapi kepada peminat2 bola di Malaysia terutama peminat Arsenal dan Liverpool, mane satu korang pergi, ke masjid ataupon kedai mamak menonton bola?

Semua orang mempunyai PILIHAN. Pilihan untuk berbuat baik atau berbuat jahat, pilihan mengumpul pahala atau mengumpul dosa, pilihan untuk masuk syurga atau masuk neraka dan juga pilihan untuk duduk beriktikaf di masjid ataupon duduk menonton bola di kedai mamak. Kita telah dikurniakan akal fikiran, maka gunakan la sebaiknya utk membuat pilihan terbaek.

Kalo kita terlepas perlawanan bola skalipon, kita masih dpt tgk siaran ulangan, atau kita dpt tgk highlight, ataupon tgk result pon dah cukup. Tetapi jika kita terlepas solat Isyak berjemaah mahupon solat sunat terawih berjemaah, kita tak akan dapat solat ulangan ataupon solat highlight, tapi kita bleh tau result kita di Padang Mahsyar nanti...woha (perasan lawak)

Segala yg baik datangnya dari Allah s.w.t. dan yg buruk itu telah disandarkan atas kelemahan diri saya sendiri. Wallahualam...

p/s: ahad ni ade perlawanan hebat lg antara Manchester United lawan Arsenal pukul 11mlm...jom sama2 meningkatkan iman...you will be alone bile dalam kubur nanti...

Monday, August 15, 2011

Diet Cara Rasulullah s.a.w

(ramai sangat kawan2 aku yg semakin gemok...ini antara nasihat aku yg perasan kurus untuk mereka)

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh...

Terdapat mcm2 produk berada di pasaran skrang dan tempat2 utk menguruskan badan, ade juga yg bersenam berlari2 keliling taman perumahan, maen futsal tiap2 petang dan ade juga yg sanggup melakukan pembedahan membuang lemak utk kelihatan kurus. Tidakkah mereka tau "mencegah itu lebih baik dari mengubati?" (hadis Nabi). Mengapa perlu bile kita dah jd gemok baru nak kurus balik, kenapa tak kekal kurus dari awal lg?

"Wahai anak-anak Adam! Pakailah pakaian kamu yang indah berhias pada tiap-tiap kali kamu ke tempat ibadat (atau mengerjakan sembahyang), dan makanlah serta minumlah, dan jangan pula kamu melampau-lampau, sesungguhnya Allah tidak suka akan orang-orang yang melampaui batas." (Surah Al-A'raaf, ayat 31)

Islam sangat menuntut umatnya bersederhana, tak kira dalam soal pakaian, minum mahupun makan. Tak perlu susah2 membazir duit utk kelihatan kurus dan sihat. Rasulullah s.a.w. telah mengajar kita pelbagai cara ketika makan. 


Berikut merupakan ulasan pakar pemakanan dan dietetik Hospital Pusrawi Kuala Lumpur, Mazuin Kamarulzaman berhubung isu pemakanan berkaitan dgn Sunnah Rasulullah s.a.w.



Makan Ketika Lapar, Berhenti Sebelum Kenyang

Formula yg Rasulullah s.a.w. berikan ini dapat membantu kita dalam mengawal berat badan. Kita digalakkan utk berhenti makan apabila perut tidak lagi terasa lapar dan bukannya kenyang. Kenyang bermaksud perut kita terasa sendat sehingga tidak boleh hendak masuk makanan lagi.

Perut kita adalah elastik dan jika makanan dimasukkan terlalu banyak, bentuk perut akan terikut2 dgn kuantiti tersebut. Itulah sebabnya mengapa perut senang buncit jika kita makan terlalu banyak.

"Makanlah ketika lapar dan berhentilah sebelum kenyang" (H.R. Bukhari dan Muslim)

Terdapat hadis Rasulullah s.a.w. yg menyebut tentang 1/3 perut akan diisi dgn makanan, 1/3 dengan air dan 1/3 dengan udara. Apa yg Nabi sabdakan adalah tepat belaka kerana jika makanan diisi berlebihan, pelbagai penyakit akan datang misalnya kegemukan dan diabetis spt masyarakat kita sekarang ini.

"Tidak ada bekas yang diisikan oleh anak Adam yang lebih keji daripada perut. Cukuplah bagi anak Adam dengan beberapa suapan yang membetulkan tulang belakangnya. Dan sekiranya ia terpaksa melakukannya juga maka satu pertiga untuk makanannya, satu pertiga untuk minumannya dan satu pertiga untuk nafasnya." (H.R. at-Tarmizi, Ahmad, Ibn Majah dan an-Nasai)

Ambillah sebanyak mana makanan walaupun 2000 kalori sekalipun, hanya 1/3 makanan sahaja yg akan diproses menjadi tenaga dan mengenyangkan, selebihnya akan menjadi LEMAK dan sebahagian akan disingkirkan oleh badan. Bayangkanlah jika kita makan terlalu banyak, pasti timbul pelbagai penyakit, mane tak GEMUK...



Mengambil Secubit Garam Sebelum Makan

Garam merupakan perasa makanan tertua di dunia. Pengambilan secubit garam dengan meletakkan di lelangit dalam mulut adalah sebagai penambah selera ketika makan. Ia mengandungi mineral yang cukup tinggi, sebahagian besarnya adalah natrium klorida, yg mampu memulihkan kehilangan air dan mineral dalam badan jika terkena cirit-birit.



Makan Buah Sebelum Makan

Kebanyakan daripada kita telah terikut2 cara orang Barat dengan makan buah selepas makan. Perkara ini mungkin salah satu cara orang2 Barat lakukan supaya umat Islam melupakan Sunnah2 Rasulullah s.a.w. Perkara ini adalah salah, tertib sebenar makan perlulah didahului dengan buah-buahan terlebih dahulu.

Buah mengandungi vitamin, fiber dan mineral yg cukup tinggi utk badan. Sebelum mkn, perut kita mesti kosong. Jadi apabila memkn buah sebelum makan, vitamin dan mineral tadi akan cepat meresap secara optimum di tepi dan liang perut. Sekali gus, buah tadi juga memberikan volume kepada perut yg bakal terisi supaya mkn makanan yg lain dgn sedikit sahaja.



Duduk Meletakkan Lutut Kanan Di Perut

Meletakkan lutut kanan di perut berkaitan dengan asas bentuk perut tadi. Keadaannya yg elastik dan mudah dibentuk, akan mengehadkan pemakanan apabila lutut kanan didekatkan di tengah perut dan mempercepatkan proses kekenyangan.



Tidak Mencampur Makanan Laut Dengan Makanan Darat

Rasulullah s.a.w. sepanjang hayatnya tidak pernah sakit perut kerana pandai menjaga pamakanannya seharian. Antaranya adalah dengan tidak mkn makanan yg bercampur antara makanan darat dan laut.
1. Jangan makan Daging bersama dengan Ikan
2. Jangan makan Daging bersama dengan Susu
3. Jangan makan Ayam bersama dengan Susu
4. Jangan makan Ikan bersama dengan Susu
5. Jangan makan Ikan bersama dengan Telur
6. Jangan makan Ikan bersama dengan Daun Salad
7. Jangan makan Susu bersama dengan Cuka
8. Jangan makan Buah bersama dengan Susu (cth: koktel)

Ini semua terbukti apabila terdapat kajian yg menunjukkan dalam badan ayam mengandungi cas ion positive (+ve) manakala dalam ikan mengandungi cas ion negatif (-ve). Jika kita makan dgn mencampurkan kedua2nya sekali, maka tindakbalas biokimia yg terhasil boleh merosakkan usus kita.



Mengunyah Sebanyak 40 Kali

Amalan mengunyah makanan sebanyak 40 kali membantu kita utk makan sedikit. Dari jangkaan yg dibuat, 20 minit masa yg diperlukan badan utk memberikan isyarat kenyang. Apabila seseorg mkn dgn laju dan cepat, isyarat yg sampai agak lewat tadi menyebabkan perut kita telah terisi dengan banyaknya.

Selain itu, makanan yg dikunyah sebanyak 40 kali juga menyebabkan saiz makanan tersebut lebih kecil. Ini memudahkan enzim mencernakan makanan tersebut dan memudahkan tindakbalas dengan permukaan liang perut, seterusnya memudahkan proses penghadaman.



Tidak Meniup Makanan/Minuman Yang Panas

Apabila kita meniup (menghembus nafas), karbon dioksida (CO2) akan dikeluarkan dari badan. Apabila bercampur dengan wap air dari makanan/minumam yg panas itu maka terhasillah asid karbonik (H2CO3). Bagaimanapun, kesan unsur asid ini masih dalam penyelidikan. Kita juga tidak digalakkan untuk menghembuskan nafas dalam cawan ketika sedang minum kerana perkara yg sama bakal terjadi.

Terdapat kajian yg dilakukan di Indonesia mendapati secara teorinya, hasil hembusan CO2 daripada badan bercampur dgn air (H2O), menghasilkan H2CO3 iaitu sama dgn cuka yg menyebabkan ia berasid. Badan yg bercampur dgn asid tadi sedikit sebanyak menyebabkan penyakit serius yg berkait rapat dgn darah, misalnya penyakit gout.



Menjilat Jari Tangan Kanan

Kulit manusia sebenarnya selain mempunyai enzim, ia juga mempunyai mikroorganisma bukan sahaja yg jahat, malah ada juga yg baik. Di kulit kita, kuman baik yg dipanggil normaflore berfungsi melindungi kulit dari serangan mikroorganisma jahat. Apabila kita menjilat jari ketika makan, normaflore ini akan masuk ke dalam perut, diperkenalkan dan diterima oleh badan untuk menghapuskan bakteria jahat. 

Orang Barat juga ada memperkenalkan sudu dan garpu utk kita gunakan ketika makan. Ini sebenarnya selain menyebabkan kita lebih jauh daripada sunnah Rasulullah s.a.w., ini juga menyebabkan kita lebih mudah diserang penyakit terutama penyakit berkaitan dgn perut.

Terdapat satu kajian yg menunjukkan kedua2 tangan manusia mempunyai tiga jenis enzim yg sama banyak. Namun begitu, enzim tangan kanan didapati bnyk membantu lebih2 lg dalam proses penghadaman berbanding tangan kiri. Sebab itulah Sunnah Rasulullah s.a.w. menggalakkan kita mkn dgn tangan kanan. Kajian ini baru dijumpai beberapa tahun lepas, sedangkan Rasulullah s.a.w. telah lama mengamalkannya, mengapa tidak kita?



Terdapat banyak lagi Sunnah2 Rasulullah s.a.w. seperti makan dengan tiga jari, minum berselang-seli dengan bernafas, mandi pagi sebelum subuh dan minum air sejuk (bukan ais) setiap pagi. Ini semua antara lain menggalakkan kita untuk mengurangkan pengambilan makanan disamping menjaga kesihatan dan bentuk badan.

Rasulullah s.a.w. bersabda "Perut besar itu adalah sarang penyakit dan banyak makan itu punca segala penyakit"

Sesungguhnya yang baik itu datangnya dari Allah dan yang buruk itu telah disandarkan atas kelemakan dan kelemahan diri saya sendiri. Wallahualam~

p/s: sape yg rase rezeki murah tu agak2 la yer masa makan tu...woha

Sumber: Majalah Al-Islam - Usah Bazir Wang, Diet Cara Nabi

Friday, August 12, 2011

Ke Arah Menghayati Solat Terawih

(melihat bulan purnama di bulan ramadan membuatkn aku tersedar...dah berapa malam aku solat terawih ni?)

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh...


Alhamdulillah, dapat aku menulis lagi setelah aku perasan sibuk melakukan amal ibadat di bulan yg mulia ni (perasan beriman). Setelah berlalunya fasa pemberian rahmat, kini kita telah memasuki fasa pengampunan dosa dan insyaAllah jika dipanjangkan umur kita akan bertemu fasa pelepasan dari api neraka.

Kali ni aku nk terangkan beberapa pandangan yang salah yang dilakukan oleh sebahagian masyarakat Islam di Malaysia mengenai Solat Terawih (tulis panjang2 ni ade org bace ke tidak..mmm).

Pertama: Solat Terawih Hukumnya Sunat

Para ilmuan Islam mengkategorikan solat terawih sebagai sunat mua'kad (amalan sunat yg amat dituntut melakukannya). Oleh itu, seseorg yg hendak melakukan solat terawih, dia mestilah tidak mengabaikan amalan2 wajib atau amalan2 lain yg lebih besar manfaatnya. Dlm erti kata laen, hendaklah dia beramal berdasarkan Fiqh al-Awlawiyyat, iaitu memprioritikan (keutamaan) sesuatu amalan yg bakal dilakukan.

1. Amal yg wajib hendaklah diberi keutamaan daripada amal yg sunat.
2. Amal yg manfaatnya utk jangka masa panjang diberi keutamaan daripada amal yg manfaatnya jangka masa pendek
3. Amal yg manfaatnya utk jumlah org yg besar diberi keutamaan daripada amal yg manfaatnya utk jumlah org yg kecil
4. Amal yg manfaatnya utk org lain diberi keutamaan daripada amal yg manfaatnya hanya utk diri sendiri.

Sebagai cth menjaga ibubapa yg uzur adalah lebih baik dari solat terawih. Jika seseorang terpaksa memilih menuntut ilmu dengan solat terawih, maka hendaklah dia memilih menuntut ilmu. Akan tetapi jangan lah kita mengabaikan solat terawih, kerana amalan ini fleksibel. 

Kita masih boleh melakukan solat terawih disisi ibubapa yg sdg uzur smbil memerhatikan mereka diantara solat. Juga solat terawih boleh dilakukan ketika waktu rehat atau selepas waktu pembelajaran. Tiada alasan utk tidak melakukan solat terawih yg amat dituntut ni.


Kedua: Solat Terawih Boleh Dilakukan Berjemaah/Bersendirian

Rasulullah s.a.w. tidak melaksanakan solat terawih berjemaah secara berterusan sepanjang bulan Ramadan. Baginda melaksanakannya secara bersendirian kecuali pada beberapa malam terakhir. Antara tujuannya supaya umat Islam mengetahui bahawa solat terawih tidak semestinya dilakukan berjemaah, tetapi boleh juga secara bersendirian.

Abu Dzar al-Ghafiri r.a. menerangkan bahawa: "Kami berpuasa bersama Rasulullah s.a.w. dalam bulan Ramadan. Baginda tidak bersolat (terawih) bersama kami sehingga baki tujuh malam terakhir. Lalu (pada malam tersebut) baginda bersolat (terawih) bersama kami sehingga sepertiga malam. Kemudian baginda tidak bersolat (terawih) bersama kami pada malam keenam (sebelum akhir Ramadan). Baginda bersolat (terawih) bersama kami pada malam kelima (sebelum akhir Ramadan) sehingga seperdua malam."

Walau bagaimanapun, seseorg itu adalah digalakkan untuk melakukan solat terawih secara berjemaah berdasarkan hadis berikut:

Maka saya (Abu Dzar) berkata: "Ya Rasulullah, alangkah baiknya jika kamu memberi keringanan kepada kami pada malam ini." Rasulullah menjawab: "Sesungguhnya sesiapa yang bersolat (terawih) bersama imam sehingga selesai maka Allah Menulis baginya (ganjaran seumpama) bersolat sepanjang malam." (Hadis riwayat an-Nasa'i)


Ketiga: Tiada Ketetapan Dalam Jumlah Rakaat Solat Terawih

Solat Terawih termasuk juga dalam solat sunat pada malam hari. Solat sunat malam boleh dilakukan dari selesai solat Isyak sehingga terbit fajar tanpa ada rakaat minimum atau maksimum. Abd Allah ibn Umar r.a. menerangkan:

Seorang lelaki datang kepada Nabi s.a.w., ketika itu baginda sedang berkhutbah. Lelaki itu bertanya: "Bagaimana cara solat malam?" Baginda menjawab: "Dua rakaat dua rakaat, maka apabila kamu bimbang waktu Subuh akan masuk, maka tutupilah solat-solat kamu itu dengan satu rakaat solat Witir." (Hadis riwayat al-Bukhari)

Ibn Taimiyyah rahimahullah berkata:
Sesungguhnya ttg solat Qiyam Ramadan (solat terawih), Nabi s.a.w. tidak menentukan jumlah rakaatnya, hanya saja baginda melaksanakannya tidak melebihi 13 rakaat samada dlm bulan Ramadan atau selainnya. Baginda melaksanakan dgn memanjangkan rakaatnya.

Apabila Umar r.a. mengumpulkan org2 utk berjemaah (solat terawih) dgn diimami Ubay bin Ka'ab r.a., dia melaksanakannya bersama mereka sebyk 20 rakaat diikuti 3 rakaat Witir. Beliau melakukan dgn meringankan bacaan Al-Quran selari dgn kadar penambahan rakaat supaya ia meringankan berbanding solat satu rakaat dgn dipanjangkan bacaannya.

Kesimpulannya, solat terawih boleh dilakukan tanpa mengkhususkan beberapa rakaat. Digalakkan jika kita melakukan rakaat yg sedikit maka dipanjangkan bacaannya, manakala jika rakaatnya panjang hendaklah diringankan bacaan sesuai dgn rakaatnya. Yg penting adalah solat terawih 8 rakaat yg dilakukan secara sempurna adalah lebih baik dari solat terawih 20 rakaat yg dilakukan secara lalai.


Keempat: Beberapa Sifat Solat Yang Diremehkan

Sebahagian org apabila melaksanakan solat terawih atau mana2 solat sunat yg laen, mereka meremehkan bbrp sifat solat dgn alasan ini hanya solat sunat, bkn solat wajib. Sifat2 solat yg diremehkan ini mampu merosakkan kesempurnaan solat dan ada juga yg membatalkn solat tersebut. Antaranya adalah:

1. Tidak membaca Al-Quran dgn tartil
2. Meninggalkan bacaan doa Iftitah dan bacaan Al-Quran selepas Al-Fatihah
3. Mengabaikan Tama'ninah (boleh menyebabkan batal solat)
4. Solat dengan terburu-buru
5. Meringkaskan bacaan selawat di dalam solat
Selawat bg Nabi s.a.w. (dlm solat) adalah tidak sempurna tanpa disertai selawat terhadap keluarga baginda. Org yg bersolat hanya dianggap telah berselawat kpd Nabi apabila mengucapkan selawat selengkapnya dimana didalamnya termasuk selawat kpd keluarga baginda.


Kelima: Berzikir Di Antara Solat Terawih

Ini adalah amalan yg dipandang baik oleh org ramai, namun Allah dan Rasulullah s.a.w. tidak pernah menganjurkan utk melaksanakan sejak generasi awal umat Islam. Anjuran ini tidak pernah wujud dan pelaksanaannya tidak pernah diketahui.

Waktu berehat di antara solat terawih boleh dimanfaatkan utk apa jua amalan yg baik, akan tetapi tidak boleh mengkhususkan amalan tersebut seolah-olah ia adalah sebahagian daripada kaifiat solat terawih yg disyariatkan.


Berpegang teguhlah pada sunnah Rasulullah s.a.w. iaitu dengan beramal dengan apa yang diamalkan oleh Rasulullah s.a.w. dan tidak beramal dengan apa yang tidak diamalkan oleh Rasulullah s.a.w. Semoga kita bakal mencapai solat terawih yg lebih sempurna.

Sesungguhnya yg baik itu datangnya dari Allah dan yg buruk itu telah disandarkan atas kelemahan diri saya sendiri. Wallahualam~

Sumber: Himpunan Risalah Berkenaan Puasa & Isu-isu Berkaitan oleh Ustaz Hafiz Firdaus Abdullah

Saturday, July 30, 2011

Kesilapan Dalam Bulan Ramadan

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh...


Alhamdulillah, kita telah dipanjangkan umur oleh Allah untuk bertemu lg bulan Ramadan pada tahun ini. Ramadan dianggap bulan yang mulia. Penurunan Al-Quran pada bulan ini menjadikan bulan ini mulia dan istimewa. Di dalamnya juga terdapat Lailatul Qadar iaitu malam yg lebih baik dari seribu bulan. Pahala amalan juga digandakan berkali2 ganda pada bulan ini.

"Barangsiapa yang berpuasa dengan penuh iman dan berazam bersungguh-sungguh Allah mengampunkan dosa-dosanya yang telah lalu, dan barangsiapa yang bersolat pada malam bulan Ramadan dengan penuh iman dan berazam bersungguh-sungguh, Allah mengampunkan dosa-dosanya yang telah lalu." (Hadis Riwayat Muslim)

Bagaimanapun, kesempurnaan pahala Ramadan kadangkala tergugat kerana kekurangan ilmu dan keprihatinan umat Islam masa kini. Antara yang dimaksudkan oleh Ustaz Zaharuddin adalah:

1. Makan dan minum tanpa batas setelah batal puasa dgn sengaja (bkn kerana uzur yg diterima Islam), contohnya mengeluarkan mani dgn sengaja, merokok, makan dan minum dgn sengaja. Orang yg telah sengaja membatalkan puasanya adalah dilarang utk makan dan minum lg atau melakukan apa jua perkara yg membatalkan puasa yg lain sepanjang hari itu. (Fiqh as-Siyam, Al-Qaradhawi)

Ia dikira denda yg pertama kpdnya selain kewajipan menggantikan puasanya. Keadaan ini disebut dalam hadis bermaksud: "Sesungguhnya sesiapa yang telah makan (batal puasa) hendaklah ia berpuasa baki waktu harinya itu." (Hadis Riwayat al-Bukhari)



2. Bermalas-malasan dan tidak produktif dlm kerja2 di siang hari dgn alasan sedang berpuasa. Sedangkan sekiranya kerja yg dilakukan dgn niat beribadat pastinya menambahkan lg pahala seseorg itu. Maka, sewajarnya umat Islam lebih meningkatkan produktiviti mereka dan bukan mengurangkannya di dlm bulan Ramadan ini.


3. Memperbanyakkan tidur di siang hari dgn alasan ia adalah ibadat. Imam As-Sayuti ada menegaskan bahawa hadis yang menyebut berkenaan tidur orang berpuasa itu ibadat adalah amat lemah. (al-Jami' as-Soghir; Faidhul Qadir, Al-Munawi, 6/291)



4. Makan sahur di waktu tengah mlm kerana malas bangun di akhir malam. Individu yg melakukan amalan ini terhalang dr mendpt keberkatan dan kelebihan yg ditawarkan Rasulullah s.a.w. malah bercanggah dgn sunnah baginda. 'Sahur' itu sendiri dari sudut bahasanya adalah waktu terakhir di hujung malam.

Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya, "Makan sahur adalah keberkatan maka janganlah kamu tinggalkannya sekalipun kamu hanya meneguk segelas air kerana sesungguhnya Allah dan para malaikat-Nya berselawat ke atas orang yang bersahur." (Hadis dikeluarkan oleh Ibn Hibban, dinilai hasan oleh al-Albani)


5. Menganggap waktu imsak sebagai 'lampu merah' bg sahur. Waktu imsak hanyalah sbg amaran yg dicadangkan oleh beberapa ulama demi mengingatkan bahawa waktu sahur sudah hampir tamat. Ia bukanlah waktu tamat utk makan sahur. Waktu yg disepakati ulama merupakan waktu penamat sahur adelah sejurus masuk fajar sadiq (subuh).

Firman Allah maksudnya, "Dan makanlah serta minumlah sehingga nyata kepada kamu benang putih (cahaya siang) dari benang hitam (kegelapan malam), iaitu waktu fajar. (Surah al-Baqarah, ayat 187)


6. Bersahur dgn hanya mkn dan minum shj tanpa ibadah lain. Ini satu lg kesilapan umat Islam kini, waktu tersebut pd hakikatnya adalah waktu terbaik utk beristighfar dan menunaikan solat malam. Firman Allah ketika memuji orang mukmin ertinya: "dan ketika waktu-waktu bersahur itu mereka meminta ampun dan beristighfar" (Surah Az-Zariyyat: 18).

Ditanya kepada Nabi (oleh seorang sahabat): Wahai Rasulullah, waktu bilakah doa paling didengari (oleh Allah); jawab Rasulullah, pada hujung malam (waktu sahur) dan selepas solat fardhu' (Hadis Riwayat at-Tirmidzi, Tirmidzi & Al-Qaradhawi: Hadis Hasan)


7. Menunaikan solat witir sejurus selepas terawih. Menurut dalil2 yg sohih, solat witir adalah penutup segala solat sunat di sesuatu hari itu berdasarkan hadis bermaksud "Jadikanlah solat sunat witir sebagai solat kamu yang terakhir dalam satu malam." Sememangnya tidak salah utk melakukan witir selepas terawih, cuma sekiranya seseorg itu yakin dgn kemampuannya utk bgn bersahur dan boleh melakukan solat sunat selepas itu, maka lebih elok dia melewatkan witirnya di akhir malam.


8. Tidak menunaikan solat ketika berpuasa. Mmg benar solat bukanlah syarat sah puasa, tetapi ia adalah rukun Islam yg menjadi tonggak kpd keislaman seseorg. Maka, 'ponteng' solat dgn sengaja akan menyebabkan pahala puasa seseorg itu terjejas.


9. Tidak mengutamakan solat Subuh berjemaah atau solat fardhu yg lain sebagaimana terawih. Ramai yg lupa dan tidak mengetahui kelebihan besar solat fardhu berbanding solat sunat, terutamanya solat Subuh berjemaah yg disebutkan oleh Rasulullah s.a.w. bg org yg mendirikan solat Subuh secara berjemaah, maka beroleh pahala menghidupkan satu malam.


10. Menunaikan solat terawih di masjid dgn niat inginkan kemeriahkan (feel org lebih ramai). Malanglah mereka jika niat utama seseorg itu hadir ke masjid adalah utk meriah dan bkn atas dasar keimanan dan mengharapkan keredhaan Allah sbgmana yg ditetapkan oleh Rasulullah s.a.w. dalam hadis bermaksud, "Sesungguhnya sesuatu amalan itu dikira dengan niat." (Hadis Riwayat al-Bukhari)


11. Wanita berterawih beramai2 di masjid tanpa menjaga aurat. Ini ternyata apabila ramai antara wanita walaupun bertelekung, malangnya kaki dan aurat mereka kerap terdedah ketika berjalan dan naik tangga masjid di hadapan jemaah lelaki. Tatkala itu, fadhilat mereka solat di rumah adelah lebih tinggi dari mendatangkan fitnah buat lelaki ketika di masjid.


12. Memasuki Ramadan dlm keadaan harta dipenuhi harta haram, samada terlibat dgn pinjaman rumah, kad kredit, insuran, pelaburan dan harta riba. Ini sudah jelas memberi kesan kpd kualiti ibadah di bulan Ramadan. Bagaimana Allah akan memakbulkan doa org yg berpuasa sedangkan hartanya dr pendapatan yang haram.


13. Tidak memperbanyakkan doa tatkala berpuasa dan berbuka. Ini merupakan satu kerugian yg kerap dilakukan oleh umat Islam. Rasulullah s.a.w. telah menyebut ertinya, "Tiga golongan yang tidak ditolak doa mereka; pemimpin yang adil, individu yang sedang berpuasa sehingga berbuka dan doa orang yang dizalimi." (Hadis Riwayat at-Tirmidzi)

Selain itu, doa menjadi bertambah maqbul ketika ingin berbuka berdasarkan hadis bermaksud, "Sesungguhnya bagi orang berpuasa itu ketika berbuka (atau hampir berbuka) doa yang tidak akan ditolak." (Hadis Riwayat Ibn Majah)




Kesimpulannya, sama2 la kita menghindarkan diri dari melakukan perbuatan2 yang mampu menjejaskan kualiti pahala Ramadan ini. Sentiasa lah menetapkan niat berpuasa di bulan Ramadan ini kerana keimanan, ketaqwaan serta ingin mendapat keredhaan daripada Allah s.w.t.


Sesungguhnya yg baik itu dtgnya dari Allah dan yg buruk itu telah disandarkan atas kelemahan diri saya sendiri. Wallahualam~

Tuesday, July 26, 2011

Janganlah Belagak dgn Klik Korang je...

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh...

Alhamdulillah, dpt gak menulis lg walaupon dah ketandusan idea. Entry kali ni nk luahkan perasaan sket la pasal org2 yg belagak ni (ape la...time2 nak ramadhan la kau nk luah perasaan marah). Minggu lepas aku tgk cite Transformers 3: Dark of the Moon buat kali kedua, 3D buat kali pertama...dpt tiket free tgk je la kan...rezeki.


Aku tertarik dgn kata2 pompuan belagak dlm cite ni, yg kononnya die adelah wakil Presiden US, "You are not soldier, you are messenger, you will be always a messenger." Pergh, poyo gler ko. Kalo aku jd Sam Witwicky dlm cite ni dh maki balek dh kt pompuan tu, "Ko tak tau ke yg aku ni penah selamatkan dunia dua kali...belagak hebat...tak kenang jasa betul."

Ehem2...kembali kpd cite yg sebenar. Sbnrnye aku mmg tak puas hati dgn orang2 belagak hebat, sbb ade klik/geng yg kononnya hebat ni.  Ade satu kes tu, mentang2 dia dah ade klik baru, trus lupakan kawan2 lama. Kuar jalan2 dgn kawan baru je, maen petang2 dgn kawan baru je. Die dh tak ingat kawan2 yg penah bersama dgn dia selama ni. Bile kawan2 baru dia takde, baru la terasa sunyi, baru la nak kembali ke kawan2 lama dia. Orang mcm ni ke yg boleh kita namakan "kawan"..

Lg satu aku tak puas hati dgn org yg belagak pandai, nak2 org yg belagak semua dia tau, pastu sombong taknak bertanya dgn org laen. Mentang2 die ade sokongan ramai kononnya, dia dah taknak kawan sesape dah, dia dengan klik2 dia je. Nk tanye pon dgn klik2 die je, mcm la klik2 die tu hebat sgt tau semua benda. Pastu ade masalah, taknak bgtau org laen, taknak tanye org2 yg lebih berpengalaman utk bantu. Ni la namanya Bodoh Sombong.

Tu je la aku nak cakap buat masa ni, mood aku tak berapa baek pagi2 buta ni. Tak puas hati dengan orang2 yg hanya mementingkan klik diorg je, taknak bergaul dengan orang lain. Bile ade masalah atau klik diorg dh xde, baru la nak jumpe dgn orang laen, baru la tau yg dunia ni sebenarnye ramai je penghuninya. 

Hadis Bukhari dari Abu Musa al-Asy'ari, bermaksud "Diumpamakan rakan yang soleh dengan rakan yang jahat ialah seperti (berkawan) dengan penjual minyak wangi dan tukang besi. Penjual minyak wangi tidak akan mensia-siakan anda, sama ada anda membelinya atau hanya mendapat bau harumannya. Tukang besi pula boleh menyebabkan rumah anda atau baju anda terbakar, atau mendapat bau busuk."

Nasihat aku, tolong la jangan sombong sgt, bercampur la jugak dengan orang lain, dan jangan la belagak hebat sangat, kite semua ni masih mentah, mintak tolong jgk dgn orang laen yg lebih berpengalaman. Takkan ke mana klik korang tu...

Sesungguhnya yang baik itu datangnya dari Allah dan yang buruk itu telah disandarkan atas kelemahan diri saya sendiri. Wallahualam~

Thursday, July 14, 2011

Kelebihan Syaaban dan Malam Nisfu Syaaban

(berikut terdapat beberapa hadis dan ulasan beberapa ulama mengenai amalan2 yang dilakukan pada bulan Syaaban dan malam nisfu Syaaban, samada sunnah ataupon bid'ah...sila baca smpi abes, takut2 kalo terskip nanti maklumat yg cuba disampaikan bercelaru... renung2kan dan selamat beramal)

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh...


Bulan syaaban bakal sampai ke pertengahannya. Ade ape dgn pertengahan syaaban atau Nisfu Syaaban? Dlm hadis2 sahih riwayat Imam Al-Bukhari, tidak disebut secara khusus puasa sunat hari nisfu Syaaban, namun ada disebut berpuasa sunat 13, 14 dan 15hb setiap bulan yg mana hari tersebut termasuklah hari nisfu Syaaban. Di dalam hadis juga tidak terdapat secara khusus berqiamullail pada malam nisfu Syaaban, tetapi ada disebut berqiamullail di setiap malam, dan termasuklah juga malam nisfu Syaaban.

Abdullah bin Yusuf menyampaikan kepada kami, dari Malik, dari Abi An-Nadr, dari Abi Salamah, dari Aisyah r.a. dia berkata (bermaksud), "Adalah Rasulullah s.a.w. berpuasa sehingga kami mengatakan dia tidak berbuka. Dia s.a.w. berbuka sehingga kami mengatakan dia tidak berpuasa. Aku tidak pernah melihat Nabi s.a.w. berpuasa penuh satu bulan melainkan (dalam bulan) Ramadan. Aku tidak pernah melihat dia s.a.w. berpuasa lebih banyak selain dari bulan Syaaban" (Hadis Sahih riwayat Imam Al-Bukhari)

Abu Mikmar menyampaikan kepada kami dari Abdul Warith, dari ABu At-Tayyah, dari Abu Uthman, dari Abu Hurairah r.a. berkata (bermaksud), "Kekasihku (Nabi s.a.w.) telah mewasiatkan kepadaku 3 perkara (iaitu) puasa 3 hari setiap bulan (13, 14 dan 15hb), 2 rakaat Dhuha dan Solat Witir sebelum aku tidur". (Hadis Sahih riwayat Imam Al-Bukhari)

"Allah melihat kepada hamba-hambaNya pada malam nisfu Syaaban, maka Dia ampuni semua hamba-hambaNya kecuali musyrik (orang yang syirik) dan yang bermusuh (orang benci membenci)" (Hadis riwayat Ibn Hibban, al-Bazzar dan lain-lain)

Akan tetapi hadis2 diatas tidak mengajar apa2 amalan khusus di malam atau siang nisfu Syaaban. Dari mana asalnya amalan2 ini dan siapa pula yg mendpt wahyu tntg ibadah2 yg tidak diajarkan oleh Rasulullah s.a.w.? Berikut merupakan ulasan daripada Syeikh Dr. Yusuf al-Qaradhawi:

"Tidak pernah diriwayatkan daripada Nabi s.a.w. dan para sahabat bahawa mereka berhimpun di masjid untuk menghidupkan malam nisfu Syaaban, membaca doa tertentu dan solat tertentu seperti kita lihat pada sebahagian negeri orang Islam. Bahkan di sebahagian negeri, orang ramai berhimpun pada malam tersebut selepas maghrib di masjid. Mereka membaca surah Yasin dan solat dua rakaat dengan niat panjang umur, dua rakaat yang lain pula dengan niat tidak bergantung kepada manusia, kemudian mereka berdoa yang tidak pernah dipetik dari golongan salaf (para sahabat, tabi'in dan tabi' tabi'in). Ianya satu doa yang panjang, yang menyanggahi nusus (Al-Quran dan Sunnah) juga bercanggahan dan bertentang maknanya... perhimpunan (malam nisfu Syaaban) seperti yang kita lihat dan dengar berlaku di sebahagian negeri orang Islam adalah bid'ah dan diada-adakan. Sepatutnya kita melakukan ibadat sekadar yang dinyatakan dalam nas. Segala kebaikan itu ialah mengikut salaf, segala keburukan itu ialah bid'ah golongan selepas mereka, dan setiap yang diada-adakan itu bid'ah, dan setiap yang bid'ah itu sesat dan setiap yang sesat itu dalam neraka."

Tidak terdapat hadis sahih yang menyebut bahawa Rasulullah s.a.w. menghidupkan malam nisfu Syaaban ini dengan amalan2 khusus seperti solat sunat yang khas atau doa2 tertentu. Malah semua hadis tersebut adalah lemah dan palsu. Antaranya adalah:

Hadis yang diriwayatkan daripada Ali r.a.: Apabila tiba malam nisfu Syaaban, maka bangunlah kamu (menghidupkannya dengan ibadah) pada waktu malam dan berpuasalah kamu pada siangnya, kerana sesungguhnya Allah s.w.t. akan turun ke langit dunia pada hari ini bermula dari terbenamnya matahari dan berfirman: "Adakah sesiapa yang memohon ampun daripada-Ku akan Ku ampunkannya. Adakah sesiapa yang memohon rezeki daripada-Ku, akan Ku kurniakan rezeki kepadanya. Adakah sesiapa yang sakit yang meminta penyembuhan, akan Ku sembuhkannya. Adakah sesiapa yang meminta daripada-Ku akan Ku berikan kepadanya, dan adakah begini, adakah begitu dan berlakulah hal ini sehingga terbitnya fajar". 
(Hadis ini adalah maudhu', diriwayatkan oleh Ibn Majah dan al-Baihaqi)

Diriwayatkan daripada Ibn Umar r.a. bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda (maksudnya): "Barangsiapa membaca seribu kali surah al-Ikhlas dalam seratus rakaat solat pada malam nisfu Syaaban ia tidak keluar dari dunia (mati) sehinggalah Allah mengutuskan dalam tidurnya seratus malaikat: tiga puluh daripada mereka mengkhabarkan syurga baginya, tiga puluh lagi menyelamatkannya dari neraka, tiga puluh yang lain mengawalnya daripada melakukan kesalahan dan sepuluh lagi akan mencegah orang yang memusuhinya."
(Hadis ini menurut Ibn al-Jauzi adalah hadis maudhu')

Syiekh Dr. Yusuf al-Qaradhawi menambah lagi di dalam fatwanya:

"Tentang malam nisfu Syaaban, tidak terdapat hadis-hadis yang sampai ke martabat sahih yang menyebut tentangnya, kecuali ia berada di martabat hasan di sisi sebahagian ulama, dan terdapat juga sebahagian ulama yang menolaknya dan mengatakan bahawa tidak terdapat sebarang hadis sahih tentang malam nisfu Syaaban, sekiranya kita berpegang bahawa hadis tersebut berada di martabat hasan, maka apa yang disebut di dalam hadis tersebut ialah Nabi s.a.w. hanya berdoa dan beristighfar pada malam ini, tidak disebut sebarang doa yang khusus sempena malam ini, dan doa yang dibaca oleh sebahagian manusia di sesetengah negara, dicetak atau diedarkannya adalah doa yang tidak ada asal sumbernya (daripada hadis sahih) dan ia adalah salah."

Berkaitan amalan puasa khas pada nisfu Syaaban, tidak juga terdapat sebarang hadis sahih yg menjelaskan perkara ini, malah ia adalah hadis yg lemah. Tetapi jika seseorang itu berpuasa berdasarkan amalan Rasulullah s.a.w. yg memperbanyakkan puasanya pada bulan Syaaban dan termasuk juga berpuasa di hari nisfu Syaaban, maka ini adalah suatu amalan yg baik dan digalakkan. 

Begitu juga jika seseorang itu mengamalkan puasa sunat Hari Putih (13, 14, dan 15hb) dan termasuk didalamnya hari yg ke-15 dlm setiap bulan atau puasa sunat yg dilakukan pada Isnin dan Khamis. Jika puasa dilakukan pada nisfu Syaaban sahaja dgn menganggap ia adalah sunnah, maka ini adalah dilarang.

Kesimpulannya, seseorang itu digalakkan memperbanyakkan berpuasa dan melakukan amal ibadat di dalam bulan Syaaban kerana di dalam bulan ini terdapat banyak kelebihannya tetapi tidak hanya mengkhususkannya pada nisfu Syaaban sahaja. Janganlah terlalu sibuk mengejar Sunnah yg bid'ah sedangkan Sunnah yg sahih yg laen makin dilupakan.

Sesungguhnya yang baik itu datangnya dari Allah s.w.t. dan yang buruk itu telah disandarkan atau kelemahan diri saya sendiri. Wallahualam~

Thursday, July 7, 2011

Himpunan Kuning

(aku sekadar menyatakan pendapat sahaja... tidak mencadangkan, menggalakkan mahupun menyebelahi mana2 pihak... renung2kan dan selamat beramal)

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh...

Akhirnya terjawab sudah segala tanda tanye aku selama ni. Adekah dibolehkan untuk kita berhimpun di jalanan mahupun di stadium untuk menyatakan suara rakyat? Jawapan utk persoalan ni telah aku dpt dr blog Imam Muda Asyraf. Beliau merupakan salah seorang ahli (asatizah) yg turut berkumpul bersama2 beberapa tokoh agama yg laen utk membincangkan persoalan ini.


Rasulullah s.a.w. pernah menjawab soalan Sayyidina Ali K.W. yang bertanya apa yang perlu dilakukan jika terdapat satu persoalan yang belum turun mana-mana Al-Quran memberikan penyelesaian, sabda baginda ertinya: "Gabungkan kamu sesama ilmuan atau (Nabi berkata) ahli ibadah di kalangan orang mukmin, dan adakanlah mesyuarat sesama kamu, dan janganlah kamu memutuskan sesuatu keputusan (hukum) hanya dengan satu pandangan sahaja. (H.R. At-Tabrani dan Ad-Darimi)


Ahli-ahli ilmuan yg terlibat dalam perbincangan tersebut mmg hebat, antaranya:
  1. Ustaz Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri (Mursyid Liqa’)
  2. Ustaz Dr Abdul Basit Abdul Rahman,
  3. Ustaz Dr Zahazan Muhammad,
  4. Ust Mohammad Nidzam Abdul Kadir,
  5. Ust Aizam Mas’ud,
  6. Ust Hasrizal Abdul Jamil,
  7. Ustaz Dr. Khairuddin Aman Razali,
  8. Imam Muda Asyraf,
  9. Ust Ramadhan Fitri,
  10. Ustaz Dr. Maszlee Malik,
  11. Ustaz Dr.Ahmad Wifaq Mokhtar,
  12. Ustaz Dr. Zaharuddin Abd Rahman (Pengerusi/Moderator Liqa’)
  13. Ust Syed Mohd Norhisyam
Bagi urusan sekretariat dan teknikal, mereka menerima bantuan dua tokoh muda iaitu:
  1. Saudara Imran Koyube (iluvislam)
  2. Ust Ahmad Syarief
Hasil drp perbincangan dengan mengambilkira Perlembagaan berkenaan Hak Berhimpun dan juga kapasiti serta kepercayaan penuh kepada pihak polis dalam memastikan keamanan di Negara Malaysia tercinta. Maka pihak Liqa yang diwakili oleh Ustaz Zaharuddin Abd Rahman bersetuju menyatakan bahawa DIBOLEHKAN utk berhimpun. Walaubagaimanapun masih terdapat undang2 yg harus dipatuhi oleh pendemonstrator, hukum mengganggu ketenteraman awam tetap adalah TIDAK DIBOLEHKAN.


Aku begitu tertarik dgn penjelasan Imam Muda Asyraf berkaitan penerangan dari Ustaz Dr Maszlee Malik (aktivis Palestin di UK), beliau berkata sekatan dan halanganlah yg mencetuskan huru hara. Beliau membangkitkan persoalan "Apa beza demonstrasi di negara Barat dan demonstrasi di negara Timur Tengah...kenapa demonstrasi di Barat berlaku secara aman dan harmoni tanpa ternampak huru hara?"


Jawapannya adelah "Provokasi dan halangan untuk bersuara". Di Barat demonstrasi di anggap perkara biasa, malah menjadi medium memberi maklumat kpd masyarakat rintihan sesuatu pihak. Ini kerana cara menangani demonstrasi itu ditangani dgn bijak oleh pihak penguasa. Namun kejadian huru hara di Timur Tengah adalah disebabkan cara pengawalan yg tidak memberi peluang utk rakyat menyatakan rintihan (cthnya di Libya di mana rakyatnya dibunuh kerana berdemonstrasi).


Aku bersetuju jika terdapat pihak yg ingin menegakkan kebenaran dan keadilan, selagi mana ia tidak bercanggah dgn undang2 mahupun menjejaskan ketenteraman awam. Walaubagaimanapun, aku mengharapkan orang Islam sendiri yg mengetuai demonstrasi ni, bknnya ketua dari org bukan Islam yg sblum ni pernah kita perangi berkaitan soal murtad Lina Joy. (kalo UMNO atau PAS yg buat demonstrasi aku pasti join...woha)


Terpulang la kpd individu utk memikirkannya, yg penting kita nak buat sesuatu tu mesti la kerana Allah. Aku akui iman aku masih lemah, sbb kalo aku join demonstrasi skalipon blum tentu niat aku 100% ikhlas kerana nk menegakkan agama Allah, sbb mungkin ade perasaan marah kt abg2 polis ke, SPR ke, pihak penganjur ke mahupun mane2 pihak. Aku respek la pd kawan2 aku yg join 9hb ni, pastikan niat korg kerana Allah sentiasa terpelihara.


Semoga Allah mengampuni kami dari membuat keputusan mengikut hawa nafsu dan emosi semata2. Sesungguhnya yg baik itu dtgnya dari Allah s.w.t. dan yg buruk itu telah disandarkan atas kelemahan diri saya sendiri. Wallahualam~


p/s: kpd peniaga2 tepi jln jgn la tutup kedai, time ni la ramai org nk dtg kedai korg...nak2 kedai makan, mesti diorg order air punye sbb kering tekak menjerit mase demonstrasi...haha (perasan lawak)